• Original research article
  • April 9, 2021
  • Open access

Intercultural Dialogue in Tyumen City Advertising

Abstract

The paper aims to identify specificity of ethnic advertising perception among ethnic groups in Tyumen. Using cognitive linguistics methods and psychological methods, the author for the first time analyses perception of regional advertising texts among representatives of different ethnic groups, which constitutes scientific originality of the study. The following conclusions are justified: advertising actively exploits ethnic stereotypes; national language represents specificity of individual and collective worldview.

References

  1. Арутюнова Н. Д. Типы языковых значений (Оценка. Событие. Факт). М.: Наука, 1988. 338 с.
  2. Арутюнян Ю. В., Дробижева Л. M. Многообразие культурной жизни народов СССР. М.: Мысль, 1987. 303 с.
  3. Володарская Э. Ф. Заимствование как универсальное лингвистическое явление // Вопросы филологии. 2001. № 1. С. 11-27.
  4. Герд А. С. Введение в этнолингвистику. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского университета, 2001. 488 с.
  5. Грушевицкая Т. Г., Попков В. Д., Садохин А. П. Основы межкультурной коммуникации: учебник для вузов. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2003. 352 с.
  6. Исаев М. И. Словарь этнолингвистических понятий и терминов. М.: Флинта; Наука, 2001. 200 с.
  7. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. М.: Гнозис, 2004. 390 с.
  8. Крысин Л. П. Иноязычные слова в современном русском языке. М.: Наука, 1968. 268 с.
  9. Крючкова Т. Б. Особенности функционирования и развития общественно-политической лексики и терминологии. М.: Наука, 1989. 151 с.
  10. Михальченко В. Ю., Крючкова Т. Б. Социолингвистика в России // Вопросы языкознания. 2002. № 5. С. 116-141.
  11. Пильгун М. А. Аксиологические основы бизнес-этики: кросс-культурные и этнопсихолингвистические аспекты // Профессиональная картина мира: кросс-культурный диалог: материалы II Международной научно-практической конференции (г. Москва, 22-23 ноября 2019 г.). М.: Агентство социально-гуманитарных технологий, 2019. С. 281-283.
  12. Стернин И. А. Образ идеального собеседника в русском языковом сознании // Риторика в новом образовательном пространстве: сборник научных трудов XVI Международной научной конференции (г. Санкт-Петербург, 1-3 февраля 2012 г.). СПб.: Санкт-Петербургский гос. горный ун-т, 2012. С. 174-177.
  13. Isakova A. A. Transport nominations in cross-cultural communication training [Электронный ресурс] // IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. 2019. Vol. 483. URL: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/483/1/012008/meta (дата обращения: 01.03.2021).
  14. Smith A. D. National Identity. Las Vegas - L.: Penguin Books, 1991. 227 p.

Author information

Alla Anatolievna Isakova

PhD

Tyumen Industrial University

About this article

Publication history

  • Received: October 26, 2020.
  • Published: April 9, 2021.

Keywords

  • рекламный текст
  • этническая реклама
  • стереотипы восприятия
  • ассоциативный эксперимент
  • когнитивное сознание
  • advertising text
  • ethnic advertising
  • stereotypes of perception
  • associative experiment
  • cognitive consciousness

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)