• Original research article
  • May 31, 2021
  • Open access

Markers of Reducing Epistemic Responsibility in German Popular Science Discourse: Lexical-Syntactic Level

Abstract

The research aims to characterise lexical and syntactic markers of reducing epistemic responsibi¬lity in German popular science discourse. The article sheds light on the content of the concept of episte-mic responsibility and analyses lexical and syntactic markers of its reduction. Scientific novelty of the research lies in describing linguistic markers of reducing epistemic responsibility in the discourse of the popular science genre. As a result, it is shown that the main lexical and syntactic means of reducing epistemic responsibility in the studied material are epistemic adverbs, constructions with putative verbs, modal verbs and the two-part conjunction entweder… oder.

References

  1. Аверина А. В. Эвиденциальность и эпистемическая модальность в семантике частиц и их сочетаемость с модальными словами (на материале немецких модальных частиц wohl, doch и ja) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 4 (58). Ч. 3. C. 64-68.
  2. Апресян Ю. Д. Избранные труды: в 2-х т. М.: Школа «Языки русской культуры», 1995. Т. 2. Интегральное описание языка и системная лексикография. 767 с.
  3. Егорова Л. А. К вопросу об определении понятия «научно-популярный дискурс» // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Русский и иностранные языки и методика их преподавания». 2009. № 1. С. 42-46.
  4. Зеленщиков А. В. Пропозиция и модальность. Изд-е 2-е, доп. М.: Кн. дом «Либроком», 2010. 216 с.
  5. Каралашвили Н. Г. Отдельные аспекты выражения эпистемической ответственности в интернет-дискурсе // Studia Linguistica (Санкт-Петербург). 2019. № 28. С. 189-190.
  6. Козинцева Н. А. Категория эвиденциальности (проблемы типологического анализа) // Вопросы языкознания. 1994. № 3. С. 92-104.
  7. Панфилов В. З. Категория модальности и ее роль в конструировании структуры предложения и суждения // Вопросы языкознания. 1977. № 4. С. 37-48.
  8. Чепурная А. И. Языковое маркирование эпистемической ответственности автора публицистического текста: дисс. … к. филол. н. Ставрополь, 2015. 177 с.
  9. Шакирова Р. Д. Инференциальная эвиденциальность и ее разновидности в современном немецком языке // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. 2010. № 2: в 4-х ч. Ч. 2. С. 89-93.
  10. Carretero M., Zamorano-Mansilla J. R. Annotating English adverbials for the categories of epistemic modality and evidentiality // English Modality: Core, Periphery and Evidentiality / ed. by J. I. Marín-Arrese, M. Carretero, J. Arús Hita, J. van der Auwera. Berlin - Boston: DE GRUYTER, 2013. P. 317-355.
  11. Deutsches Referenzkorpus (DeReKo) [Электронный ресурс]. URL: https://cosmas2.ids-mannheim.de/cosmas2-web/ (дата обращения: 13.03.2021).
  12. Duden online [Электронный ресурс]. URL: https://www.duden.de/ (дата обращения: 24.03.2021).
  13. Fritz G. Deutsche Modalverben 1609 - Epistemische Verwendungsweisen. Ein Beitrag zur Bedeutungsgeschichte der Modalverben im Deutschen // Beiträge zur Geschichte der deutschen Sprache und Literatur. 1991. Bd. 113. S. 28-52.
  14. Wiemer B. Particles, Parentheticals, Conjunctions and Prepositions as Evidentiality Markers in Contemporary Polish (A First Exploratory Study) // Studies in Polish Linguistics. 2006. Vol. 3. P. 5-67.
  15. Zybatow G. Die deutschen Modalverben in epistemischem Gebrauch und ihre Wiedergabe im Russischen // Zeitschrift für Slawistik. 2013. Bd. 31. Teil 1. S. 67-74.

Author information

Alena Ivanovna Chepurnaya

PhD

Stavropol State Agrarian University

About this article

Publication history

  • Received: April 7, 2021.
  • Published: May 31, 2021.

Keywords

  • научно-популярный дискурс
  • эвиденциальность
  • эпистемическая модальность
  • эпистемическая ответственность
  • popular science discourse
  • evidentiality
  • epistemic modality
  • epistemic responsibility

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)