• Original research article
  • June 30, 2021
  • Open access

Simile of Olfactory Mode of Perception in Modern Fiction and Perfume Internet Discourse

Abstract

The study aims to determine specificity of correlation between linguistic representations of odours in similes of modern fiction and the perfume Internet discourse. Scientific novelty of the study lies in contrasting representation of odours of the literary and everyday worlds. As a result, the researchers have described typical models of names transfer in olfactory similes, characterised the phenomena associated with odour, identified types of synaesthesia of the olfactory mode of perception with other modes, contrasted types of linguistic diffuseness in the similes belonging to the literary and perfume discourses, determined total predominance of the attribute “light” in the perfume discourse.

References

  1. Арутюнова Н. Д. Метафора и дискурс // Теория метафоры: сборник / пер. с англ., фр., нем., исп., польск. яз. М.: Прогресс, 1990. С. 5-32.
  2. Басалаева Е. Г. Языковая репрезентация запаха в парфюмерном интернет-дискурсе // Вестник Томского государственного университета. 2013. № 375. С. 16-20.
  3. Иванян Е. П. Метафоры педагогической речи: лингвометодический аспект // Рациональное и эмоциональное в русском языке: сб. тр. Междунар. науч. конф., посвящённой 85-летию Заслуженного деятеля науки Российской Федерации, Почётного проф. Моск. гос. обл. ун-та, д. филол. н., проф. Павла Александровича Леканта / отв. ред. Н. Б. Самсонов. М.: Моск. гос. обл. ун-т, 2017. С. 331-333.
  4. Иванян Е. П., Иванова П. С. Корреляция между семами ‘живое’ - ‘неживое’ и гедонистической оценкой сравнений в результатах ассоциативного эксперимента // Поволжский педагогический вестник. 2019. Т. 7. № 2 (23). С. 65-70.
  5. Классен К., Хоувз Д., Синнотт Э. Значение и власть запаха // Ароматы и запахи в культуре: в 2-х кн. Изд-е 2-е, испр. М.: Новое литературное обозрение, 2010. Кн. 1. С. 43-51.
  6. Мамцева В. В. Репрезентация ольфакторности в романтическом дискурсе: автореф. дисс. … к. филол. н. СПб., 2018. 28 с.
  7. Назаришин В. Власть убеждения. Запорожье: Просвіта, 2014. 194 с.
  8. Семёнова М. Н. Ментальные репрезентации времени и пространства: автореф. дисс. … к. психол. н. Екатеринбург, 2008. 22 с.
  9. Aromania.ru [Электронный ресурс]. URL: http://www.aromania.ru/ (дата обращения: 25.05.2021).
  10. Majid А., Burenhult N., Stensmyr M., Valk J. de, Hansson B. S. Olfactory language and abstraction across cultures [Электронный ресурс]. URL: https://royalsocietypublishing.org/doi/pdf/10.1098/rstb.2017.0139 (дата обращения: 25.05.2021).
  11. Speed L. J., Majid A. An Exception to Mental Simulation: No Evidence for Embodied Odor Language [Электронный ресурс] // Cognitive Science. 2018. Vol. 42. Iss. 4. URL: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/cogs.12593 (дата обращения: 25.05.2021).

Author information

Elena Pavlovna Ivanyan

Dr

Samara State University of Social Sciences and Education

Polina Sergeevna Ivanova

Samara State University of Social Sciences and Education

About this article

Publication history

  • Received: May 3, 2021.
  • Published: June 30, 2021.

Keywords

  • ольфакторный модус перцепции
  • метафора
  • сравнение
  • парфюмерный интернет-дискурс
  • современная русская художественная литература
  • olfactory mode of perception
  • metaphor
  • simile
  • perfume Internet discourse
  • modern Russian fiction

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)