• Original research article
  • June 30, 2021
  • Open access

Gamification in Educational Discourse in the Aspect of Foreign Language Teaching

Abstract

The article aims to shed light on didactic capabilities of computer games in foreign language teaching on the basis of analysed concepts of gamification in educational space. The article elaborates on essence of gamification processes and content of the notions ‘game teacher’, ‘game practitioner’, analyses issues of creating educational content and developing new forms of work using commercial computer games, describes ways to use them in the German language classes. Scientific novelty lies in providing methodological rationale for didactic potential of educational and commercial games from the viewpoint of modern linguo-didactics and in describing ways to integrate gamification elements into foreign language teaching. As a result, the researchers have provided an insight into issues of methodology and use of game practices, defined areas of their productive use as a motivating and illustrative tool that also enhances understanding of a subject, formulated principles of integrating game practices into foreign language teaching.

References

  1. Герлах И. В. Игрофикация и педагогические профессии будущего // Norwegian Journal of Development of the International Science. 2020. № 39. Pt. 4. Р. 7-10.
  2. Горлова Н. А. Методика обучения иностранному языку: учеб. пособие для студ. учреждений высш. проф. образования: в 2-х ч. М.: Изд. центр «Академия», 2013. Ч. 1. 336 с.
  3. Горлова Н. А. Методика обучения иностранному языку: учеб. пособие для студ. учреждений высш. проф. образования: в 2-х ч. М.: Изд. центр «Академия», 2013. Ч. 2. 272 с.
  4. Олейник Ю. П. Игрофикация в образовании: к вопросу об определении понятия [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 3. URL: https://www.science-education.ru/ru/article/view?id=20103 (дата обращения: 20.03.2021).
  5. Bundescup “Spielend Russisch lernen” [Электронный ресурс]. URL: http://www.spielendrussisch.de/index.html (дата обращения: 27.03.2021).
  6. Die Plattform für den pädagogischen Einsatz von Computerspielen im Unterricht [Электронный ресурс]. URL: https://games-im-unterricht.de (дата обращения: 25.03.2021).
  7. Geisler M. Die Widersprüchlichkeit des freiheitlichen Wesens von Spiel und seiner Verwendung als Lernmittel [Электронный ресурс]. URL: www.medien-im-diskurs.de (дата обращения: 25.03.2021).
  8. Influent. Language Learning Game [Электронный ресурс]. URL: https://playinfluent.com/languages/ (дата обращения: 25.03.2021).
  9. KIM-Studie 2018. Kindheit, Internet, Medien [Электронный ресурс]. URL: https://www.mpfs.de/fileadmin/files/Studien/KIM/2018/KIM-Studie_2018_web.pdf (дата обращения: 20.03.2021).
  10. Martin А. Fachdidaktische Potenziale des Einsatzes kommerzieller Computerspiele im Pädagogikunterricht [Электронный ресурс] // Spielend lernen! Computerspiele(n) in Schule und Unterricht. Düsseldorf - München, 2017. S. 92-100. URL: https://www.grimme-medienbildung.de/fileadmin/Grimme_Nutzer_Dateien/Medienbildung/Dokumente/SR-DG-NRW_05-Spielend_lernen.pdf (дата обращения: 25.03.2021).
  11. Unsere Straße. Deutsch lernen im Alltag [Электронный ресурс]. URL: https://www.goethe.de/lrn/pro/str/index.html?wt_sc=strasse (дата обращения: 25.04.2021).
  12. Wendt С. Warum Games wichtig für eine umfassende Bildung sind [Электронный ресурс]. URL: stiftung-digitale-spielekultur.de/app/uploads/2020/01/Bildung_neu_gestalten_mit_Games-web-einzeln-27.06.19.pdf (дата обращения: 27.03.2021).
  13. Wössner S. Influent. Games im Unterricht [Электронный ресурс]. URL: https://games-im-unterricht.de/en/node/167 (дата обращения: 27.03.2021).

Author information

Larisa Valeryevna Novikova

PhD

Nizhnevartovsk State University

Anton Valeryevich Tsys

Nizhnevartovsk State University

About this article

Publication history

  • Received: April 27, 2021.
  • Published: June 30, 2021.

Keywords

  • компьютерно-игровой дискурс
  • игропедагогика
  • игрофикация
  • игропрактика
  • обучение иностранному языку
  • лингводидактика
  • computer game discourse
  • game pedagogics
  • gamification
  • game practice
  • foreign language teaching
  • linguo-didactics

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)