• Original research article
  • July 30, 2021
  • Open access

Specificity of the English-Language Economic Article Headline with Onomastic Component

Abstract

The paper aims to reveal specificity of onyms functioning in the mass media headlines. The article examines communicative strategies to create such headlines. Special attention is paid to functional peculiarities of onomastic units in publicistic discourse. Scientific originality of the study lies in the fact that the authors reveal the role of the onomastic component of an economic article headline in creating informational, emotional and cultural field of a reader’s perception. The research findings are as follows: the authors identify tendencies of onym usage in headlines of the modern English-language economics magazines and analyse onomastic vocabulary as a text-formative means.

References

  1. Батурина Л. А. Семантико-стилистический анализ в газетно-публицистическом тексте (на материале прессы конца XX - начала XXI века): автореф. дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2004. 24 с.
  2. Блисковский З. Д. Муки заголовка. Изд-е 2-е. М.: Книга, 1981. 111 с.
  3. Богословская О. И., Махнева Н. Р. К вопросу о рекламности газетных заголовков // Проблемы функционирования языка и специфики речевых разновидностей. Пермь, 1985. С. 104-113.
  4. Лазарева Э. А. Заголовочный комплекс текста - средство организации и оптимизации восприятия // Известия Уральского государственного университета. 2006. № 40. С. 158-166.
  5. Лютая А. А. Современный заголовок: структура, семантика, прагматика: дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2008. 164 с.
  6. Ратникова И. Э. Имя собственное: от культурной семантики к языковой. Мн.: Изд-во БГУ, 2003. 214 с.
  7. Рылов Ю. А. Аспекты языковой картины мира: итальянский и русский языки. Воронеж: Изд-во Воронеж. гос. ун-та, 2003. 272 с.
  8. Фатина А. В. Функционирование заголовочных комплексов в современной российской газете: стилистико-синтаксический аспект: дисс. … к. филол. н. СПб., 2005. 248 с.
  9. Чертоусова С. В. Ономастическое пространство заглавий немецкоязычных экономических статей // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2015. № 2 (44). Ч. 1. C. 205-209.
  10. Шостак Г. И. Коммуникативные тактики создания заголовков в британских газетах // Язык и культура. 2015. № 3 (31). С. 71-79
  11. Aitchison J., Lewis D. M. New Media Language. L. - N. Y.: Routledge, Taylor and Francis Group, 2004. 209 p.
  12. Bell A. Language and the Media // Annual Review of Applied Linguistics. 1995. Vol. 15. Р. 23-41.
  13. The Economist. 2015-2021.
  14. The Guardian. 2015-2021.
  15. The Independent. 2015-2021.

Author information

Irina Aleksandrovna Belikova

PhD

Omsk State Technical University

Elena Vladimirovna Kerber

PhD

Omsk State Technical University

Yuliya Evgen'evna Kosterina

PhD

Omsk State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: June 7, 2021.
  • Published: July 30, 2021.

Keywords

  • заголовок
  • ономастический компонент
  • ономастическое пространство
  • топоним
  • антропоним
  • headline
  • onomastic component
  • onomastic space
  • toponym
  • anthroponym

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)