• Original research article
  • July 30, 2021
  • Open access

Construction Terminology in Advertising Discourse: Linguo-Pragmatic Aspect

Abstract

The article considers construction terminology functioning in advertising discourse of wooden house-building. The study is conducted by the material of web sites of the Russian building companies. Scientific originality of the paper is conditioned by the fact that the authors tackle a poorly investigated problem of advertising discourse of wooden house-building, suggest a thematic classification of construction terms, identify linguistic markers of advertising construction discourse which serve to influence a consumer. The findings indicate that advertising discourse is characterized by active use of sectoral terms, borrowings and antonyms as language expressive means.

References

  1. Закирова Е. С., Швецова Е. В. Анализ термина с позиции когнитивного подхода // Известия МГТУ «МАМИ». 2013. Т. 6. № 1 (15). С. 27-31.
  2. Кукля Е. Г., Соловьева Н. В. Оценочный компонент семантики терминов-метафор в русской лингвокультурологической терминологии // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2016. № 2 (24). С. 38-45.
  3. Кушнерук С. Л. Лингвистическое миромоделирование в рекламе: монография. Челябинск: ЧГПУ, 2013. 263 с.
  4. Малюга Е. Н. Лингвокультурная специфика профессионального англоязычного экономического дискурса // Научный вестник Воронежского государственного архитектурно-строительного университета. 2014. № 2 (22). С. 33-40.
  5. Назайкин А. Н. Копирайтинг: 7+. Как создавать тексты для литературы, кино, рекламы, СМИ, деловых коммуникаций, PR и SEO. М.: КДУ; Университетская книга, 2017. 314 с.
  6. Русакова М. М. Деривация как средство формирования рекламных сообщений // Перспективные направления современной лингвистики: сборник научных трудов Международной научно-теоретической конференции / под ред. В. В. Воробьева, Д. С. Скнарева, М. Л. Новиковой. М.: РУДН, 2020. С. 187-192.
  7. Скнарев Д. С. Языковые средства создания образа в интернет-рекламе (на примере сайтов строительных компаний) // Язык и речь в Интернете: личность, общество, коммуникация, культура: сборник статей IV Международной научно-практической конференции: в 2-х т. М.: РУДН, 2020. Т. 2. С. 265-271.
  8. Скнарев Д. С., Музыкант Е. В. Создание образа в рекламных текстах на рынке недвижимости // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Литературоведение. Журналистика». 2020. Т. 25. № 2. С. 367-373.
  9. Скнарев Д. С., Русакова М. М. Терминология как средство создания образа в медицинском рекламном дискурсе (на материале рекламы стоматологической деятельности) // Фундаментальные исследования. 2014. № 6. Ч. 5. С. 1088-1095.
  10. Суперанская А. В., Подольская Н. В., Васильева Н. В. Общая терминология. Вопросы теории / под ред. Т. Л. Канделаки. Изд-е 6-е. М.: Либроком, 2012. 248 с.
  11. https://ecotechstroy.ru/domaruchnoirubki (дата обращения: 05.05.2021).
  12. https://ecotechstroy.ru/otdelochnyeraboty/ (дата обращения: 14.05.2021).
  13. https://pskov-bani.ru/ (дата обращения: 25.03.2021).
  14. https://rus-bogatir.ru/ (дата обращения: 25.03.2021).
  15. https://srubimizkedradom.com/doma/rublenye-doma-iz-kedra/ (дата обращения: 18.05.2021).
  16. https://sun-home.ru/ (дата обращения: 23.03.2021).
  17. https://www.domaderevo.ru/vneshnyaya-otdelka-domov (дата обращения: 25.03.2021).
  18. https://www.gwd.ru/about/innovatsii/fakhverk/ (дата обращения: 05.05.2021).
  19. https://www.gwd.ru/technology/milestones/otdelka-new/ (дата обращения: 05.05.2021).
  20. https://www.vtzstroy.com/productions/rubka/ (дата обращения: 05.05.2021).

Author information

Mavzhida Munirovna Rusakova

PhD

South Ural State Medical University, Chelyabinsk

Polina Leonidovna Gorelik

PhD

South Ural State Medical University, Chelyabinsk

Natalia Vladimirovna Mavrina

PhD

South Ural State Medical University, Chelyabinsk

About this article

Publication history

  • Received: May 25, 2021.
  • Published: July 30, 2021.

Keywords

  • терминоведение
  • рекламный дискурс
  • строительные и медицинские термины
  • заимствования
  • контекстные антонимы
  • science of terminology
  • advertising discourse
  • construction and medical terms
  • borrowings
  • contextual antonyms

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)