• Original research article
  • July 30, 2021
  • Open access

Formation of Neologisms in Media-Political Discourse of the Modern English Language

Abstract

The purpose of the research is to identify the most productive ways of neologism formation in the modern English-language media-political discourse. The research is novel in that it is the first to study and classify neologisms formed in the political media discourse in 2018-2020 in accordance with political trends to provide a comprehensive picture of how the English language has changed over the past few years. As a result, the researchers have determined productive ways of neologism formation, described their grammatical and semantic features, and identified thematic groups of neologisms that reflect the current socio-political situation.

References

  1. Алефиренко Н. Ф., Семененко Н. Н. Фразеология и паремиология: учебное пособие для бакалаврского уровня филологического образования. М.: Флинта; Наука, 2009. 344 с.
  2. Алиаскарова Г. Ф. Сравнительный анализ неологизмов в русском и немецком языках: дисс. … к. филол. н. Чебоксары, 2006. 203 с.
  3. Арнольд И. В. Лексикология современного английского языка: учеб. пособие. Изд-е 2-е, перераб. М.: Флинта; Наука, 2012. 376 с.
  4. Гак В. Г. О современной французской неологии // Новые слова и словари новых слов. Л.: Наука, 1978. С. 37-52.
  5. Гальперин И. Р. Текст как объект лингвистического исследования. М.: Наука, 1981. 139 с.
  6. Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: системный подход к изучению языка СМИ. М.: Флинта; Наука, 2008. 203 с.
  7. Заботкина В. И. Новая лексика современного английского языка. М.: Высшая школа, 1989. 126 с.
  8. Крючкова Т. Б. Особенности формирования и развития общественно-политической лексики и терминологии. М.: Наука, 1989. 152 с.
  9. Ларионова Е. В. Новейшие англицизмы в современном русском языке. СПб.: Питер, 1996. 128 с.
  10. Лейчик В. М. О языковом субстрате термина // Вопросы языкознания. 1986. № 5. С. 87-97.
  11. Михалева О. Л. Политический дискурс. Специфика манипулятивного воздействия. М.: ЛИБРОКОМ, 2009. 256 с.
  12. Протченко И. Ф. Лексика и словообразование русского языка советской эпохи. М.: Наука, 1975. 324 с.
  13. Рец И. В. Лингвокультурологические и эколингвистические аспекты неономинации: дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2014. 201 с.
  14. Сенько Е. В. Неологизация в современном русском языке конца XX века: межуровневый аспект: дисс. … к. филол. н. Волгоград: Знание, 2000. 430 с.
  15. Снисар А. Ю. Американский массмедийный текст как сфера актуализации неологизмов // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2017. № 10 (187). С. 112-115.
  16. Crystal D. English as a global language (second edition). N. Y.: Cambridge University Press, 2003. 212 p.

Author information

Liya Faridovna Shangaraeva

PhD

Kazan Federal University

Natalya Anatolyevna Deputatova

PhD

Kazan Federal University

Nadezhda Pavlovna Pomortseva

PhD

Kazan Federal University

About this article

Publication history

  • Received: June 13, 2021.
  • Published: July 30, 2021.

Keywords

  • неологизм
  • словообразование
  • политический медиадискурс
  • английский язык
  • neologism
  • word formation
  • political media discourse
  • English language

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)