• Original research article
  • July 30, 2021
  • Open access

Hero’s Image Transformation in Media Discourse

Abstract

The study aims to identify the features peculiar to the heroic paradigm transformation in the modern media discourse using the material of the local media. Scientific novelty of the study lies in applying the systemic integral approach that allows for an analytical description of a hero’s image, which makes it possible to identify both specific and universal trends in representation of a hero’s image in the local media discourse. As a result of the study, the researchers have considered the notion of a media hero, determined features of the local media heroification, using the example of Chelyabinsk Oblast, demonstrated transformation of the heroic paradigm, which is underway in the mass media as relevant transmitters of images, patterns of behaviour and values.

References

  1. Алексей Текслер рассказал о решении проблем Челябинской области с помощью социальных сетей [Электронный ресурс]. URL: http://www.kr74.ru/policy/12142-aleksey-teksler-rasskazal-o-reshenii-problem-chelyabinskoy-oblasti-s-pomoschyu-socialnyh-setey.html (дата обращения: 07.04.2021).
  2. Иванова Е. В. Мифологическое смыслообразование (образ культурного героя): автореф. дисс. … д. филос. н. Екатеринбург, 2005. 50 с.
  3. Иовлева Т. В. Популярность личности как феномен культуры: автореф. дисс.. к. культ. Челябинск, 2011. 31 c.
  4. Ковалева Н. Б. Образ героя в представлениях подрастающего поколения в контексте проблемы становления их идентичности // АНИ: педагогика и психология. 2018. № 3 (24). С. 317-321.
  5. Колпинец Е. Фигура из пустоты: селебрити как феномен цифровой повседневности // Логос. 2016. № 6 (115). С. 161-188.
  6. Медиаперсоной года назвали первую леди Челябинской области [Электронный ресурс]. URL: https://gubernia74.ru/articles/news/1103854/ (дата обращения: 08.06.2021).
  7. От первой леди до школьника: кто пришел на «Белый бал» в Челябинске и стал «Медиаперсоной года» [Электронный ресурс]. URL: https://www.chel.kp.ru/daily/27283/4418991/ (дата обращения: 09.06.2021).
  8. Пархоменко И. В. Герои современного телеэкрана. Кто они? // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Филология. Журналистика». 2016. № 1. С. 117-120.
  9. Пастухов А. Г. Медийные персонажи в фокусе: о ком пишут журналисты? [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/mediynye-personazhi-v-fokuse-o-kom-pishut-zhurnalisty (дата обращения: 06.04.2020).
  10. Плахов В. Д. Герои и героизм: опыт современного осмысления вековой проблемы: монография. СПб.: КАРО, 2008. 239 с.
  11. Рягузова Е. В. Субъективные представления современных подростков о герое // Ярославский педагогический вестник. 2011. № 1. С. 226-229.
  12. Серединская Л. А. Социальная онтология героизма: автореф. дисс. … к. филос. н. Улан-Удэ, 2012. 24 с.
  13. Топ-5 челябинцев, действующих мировых знаменитостей [Электронный ресурс]. URL: https://kursdela.biz/rating/05-08-2019/top-5-chelyabintsev-deystvuyuschih-mirovyh-znamenitostey (дата обращения: 06.04.2021).
  14. ТОП-10 известных блогеров, родившихся в Челябинской области [Электронный ресурс]. URL: https://cheltoday.ru/articles/sobytiya/top-10-izvestnykh-blogerov-rodivshikhsya-v-chelyabinskoy-oblasti/ (дата обращения: 06.04.2021).
  15. Челябинск - церковь Евгения Кузнецова [Электронный ресурс]. URL: https://www.nhl.com/ru/news/kuznetsov-in-chelyabinsk-with-the-stanley-cup/c-299770274 (дата обращения: 06.04.2021).
  16. Челябинская область является одной из самых хоккейных в России [Электронный ресурс]. URL: https://www.1obl.ru/news/khokkey/chelyabinskaya-oblast-yavlyaetsya-odnoy-iz-samykh-khokkeynykh-v-rossii/ (дата обращения: 02.04.2021).
  17. Чернобровкина С. В. Образ героя современных подростков // Вестник Омского университета. Серия «Психология». 2013. № 2. С. 23-32.
  18. Шестакова Э. Г. Участники, игроки, герои и персонажи реалити-шоу: специфика дифференциации [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/uchastniki-igroki-geroi-i-personazhi-realiti-shou-spetsifika-differentsiatsii (дата обращения: 06.04.2020).
  19. Allison S. T., Goethals G. R. Heroes: What They Do and Why We Need Them. N. Y.: Oxford University Press, 2011. 230 p.
  20. https://www.forbes.ru/rating/365207-reyting-forbes-glavnye-rossiyskie-znamenitosti-2018 (дата обращения: 01.04.2021).
  21. Rojek K. Celebrity. L.: Reaktion Books, 2001. 208 p.
  22. Storry M., Childs P. British Cultural Identities. L.: Routledge, 2016. 338 p.

Funding

The reported study was funded by RFBR and Chelyabinsk Oblast, project number 20-412-740007.

Author information

Anna Vyacheslavovna Taskaeva

PhD

South Ural State Institute of Arts named after P. I. Tchaikovsky; Chelyabinsk State University, Chelyabinsk

Svetlana Anatolyevna Pitina

Dr

Chelyabinsk State University

About this article

Publication history

  • Received: June 16, 2021.
  • Published: July 30, 2021.

Keywords

  • медийный герой
  • героизация
  • массмедийный дискурс
  • media hero
  • heroification
  • mass media discourse

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)