• Original research article
  • July 30, 2021
  • Open access

Attempt of Teaching the Second Foreign Language to Students Pursuing Undergraduate Degree in “Tourism” Based on Meta-Subject Approach

Abstract

The purpose of the study is to demonstrate particular nature of teaching the second foreign language to students pursuing the undergraduate degree in “Tourism” based on the meta-subject approach. The article considers the notion of “meta-learning” and its correlation with future professional activities in the tourism sector. Scientific novelty of the study lies in the fact that the proposed algorithm for meta-competencies formation contributes to the author’s methodology for teaching the second foreign language (Spanish) on the basis of the first foreign language (English) to undergraduate students of the tourism sector. As a result of the study, using specific examples, the researcher has demonstrated particular nature of teaching the second foreign language to students pursuing the undergraduate degree in “Tourism” based on the meta-subject approach and the potential of its actual use in educational practice.

References

  1. Абдусаламов М. М., Гамзатова А. М. Варианты и версии интенсивных методов в отечественной теории обучения иностранным языкам // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 4 (83). С. 65-66.
  2. Бушуева Е. В. Использование метапредметного подхода в обучении иностранному языку // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 3 (82). С. 240-241.
  3. Ларионова М. В. Слово года как современный языковой феномен: сравнительный анализ лингвистического своеобразия (на материале русского, испанского и английского языков) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 13. Вып. 6. С. 278-284.
  4. Ларионова М. В., Царева Н. И. Испанский язык в полиэтническом пространстве: политическое измерение // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 1 (80). С. 268-271.
  5. Орехова Е. Я., Полунина Л. Н. Модернизация образования: концептуализация понятия в европейских странах и США // Вестник Московского университета. Серия 20. Педагогическое образование. 2019. № 1. С. 78-88.
  6. Фадель Ч., Бялик М., Триллинг Б. Четырехмерное образование. Компетенции, необходимые для успеха. М.: Изд. группа «Точка», 2018. 240 с.
  7. Щепилова А. В. Реализация сопоставительного подхода при обучении французскому языку как второму иностранному (на базе английского) // Иностранные языки в школе. 2000. № 2. С. 23-29.
  8. Bogo M., Rawlings M., Katz E., Logie C. Using simulation in assessment and teaching. Virginia: CSWE press, 2014. 234 р.
  9. Center for Curriculum Redesign. “Meta-Learning for the 21st Century: What Should Students Learn?” [Электронный ресурс]. URL: https://www.researchgate.net/publication/318681755_MetaLearning_for_the_21st_Century_What_Should_Students_Learn (дата обращения: 15.04.2021).
  10. LeDeist D., Winterton F. J. What is competence? // Human Resource Development International. 2005. Vol. 8. № 1. P. 27-46.
  11. McCartney S., Brown R. B. Competence is not enough: Meta-competence and accounting education // Accounting Education. University of London. 1995. Vol. 4. № 1. P. 43-53.
  12. OECD. The Definition and Selection of Key Competencies: Executive summary [Электронный ресурс]. URL: https://www.oecd.org/pisa/35070367.pdf (дата обращения: 15.05.2021).

Author information

Elena Vladimirovna Bushueva

Gzhel State University

About this article

Publication history

  • Received: May 13, 2021.
  • Published: July 30, 2021.

Keywords

  • метапредметные компетенции
  • межкультурная коммуникация
  • иноязычная коммуникативная компетенция
  • технология case-study
  • профессиональная деятельность в сфере «Туризм»
  • meta-subject competencies
  • cross-cultural communication
  • foreign-language communicative competence
  • case-study technology
  • professional activities in tourism sector

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)