• Original research article
  • July 30, 2021
  • Open access

Character’s Linguistic Consciousness in Postmodernity Literary Text: Cognitive-Pragmatic Aspect

Abstract

The purpose of the article is to identify and describe the cognitive-pragmatic characteristics of representation of a character’s linguistic consciousness in a postmodernist literary text. Scientific novelty of the study lies in providing rationale for the defining role of intertextuality in representation of a character’s linguistic consciousness and in literary reality transformation. As a result, it is found that in S. Sokolov’s novel “A School for Fools”, one of the most representative texts in terms of linguistic consciousness objectification, the author in the postmodernity literary text is the same fragment of literary reality as a character, while a character’s linguistic consciousness functions as a linguo-cognitive way of representing the individual author’s worldview.

References

  1. Барт Р. Избранные работы. Семиотика. Поэтика. М.: Прогресс, 1989. 616 с.
  2. Горький М. Песня о Буревестнике [Электронный ресурс]. URL: https://ilibrary.ru/text/1493/p.1/index.html (дата обращения: 03.07.2021).
  3. Камалова А. А. Ум в русском языковом сознании // Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. Серия «Филология, педагогика, психология». 2016. № 1. С. 19-25.
  4. Косиков Г. К. Структура и/или текст (стратегии современной семиотики) // От структурализма к постструктурализму. Французская семиотика / пер. с фр., сост. и вступ. ст. Г. К. Косикова. М.: Прогресс, 2000. С. 3-48.
  5. Кристева Ю. Избранные труды. Разрушение поэтики. Изменение функций литературы. М.: Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 2004. 656 с.
  6. Кузнецова А. В. Рецептивно-интерпретативное пространство художественного текста: проблемная парадигма // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12. Вып. 12. С. 118-121.
  7. Кузнецова А. В. Топос иронии в рецептивно-интерпретативном пространстве художественного текста постмодерна // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2020. № 2. С. 125-132.
  8. Кузнецова А. В. Эстетическая когниция постмодерна: жанр как игра // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2020. № 3. С. 153-161.
  9. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. М.: Наука. 1975. 167 с.
  10. Липовецкий М. Русский постмодернизм: очерки исторической поэтики. Екатеринбург: УрГПУ, 1997. 317 с.
  11. Народные русские сказки. Из сборника А. Н. Афанасьева / вступ. ст. В. Аникина. М.: Правда, 1982. 576 с.
  12. Ортега-и-Гассет Х. Запах культуры: сб. ст. / пер. с исп. М.: Алгоритм; Эксмо, 2006. 381 с.
  13. Пушкин А. С. Пора, мой друг, пора, покоя сердце просит… [Электронный ресурс]. URL: https://rvb.ru/pushkin/01text/01versus/0423_36/1834/0592.htm (дата обращения: 03.07.2021).
  14. Пушкин А. С. Элегия («Безумных лет угасшее веселье…») [Электронный ресурс]. URL: https://rvb.ru/pushkin/01text/01versus/0423_36/1830/0536.htm (дата обращения: 03.07.2021).
  15. Сиркия Н. П. Когнитивная метафора как отражение содержания языкового сознания // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 5 (83). Ч. 1. C. 159-164.
  16. Соколов С. Школа для дураков. СПб.: Азбука; Азбука-Аттикус, 2020. 256 с.
  17. Тарасов Е. Ф. Актуальные проблемы анализа языкового сознания [Электронный ресурс]. URL: https://iling-ran.ru/library/psylingva/sborniki/Book2000/html_204/1-3.html (дата обращения: 03.07.2021).
  18. Ушакова Т. Н. Языковое сознание и принципы его исследования // Языковое сознание и образ мира: сб. ст. / отв. ред. Н. В. Уфимцева. М.: ИЯ РАН, 2000. С. 13-19.
  19. Филимонова О. Е. Язык эмоций в английском тексте (когнитивный и коммуникативный аспекты). СПб.: РГГУ, 2001. 259 с.
  20. Цыбенова Ч. С. Языковое сознание в контексте исследования языковой ситуации // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2018. № 3. С. 56-65.
  21. Шаховский В. И. Эмоционально-смысловая доминанта в естественной и художественной коммуникации // Язык и эмоции: личностные смыслы и доминанты в речевой деятельности. Волгоград, 2004. С. 147-168.
  22. Яковлев А. А. «Языковое сознание» и «языковая картина мира»: совместимость понятий // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2018. № 2. С. 57-69.

Author information

Mariya Igorevna Kudryavtseva

PhD

Sothern Federal University, Rostov-on-Don

About this article

Publication history

  • Received: June 16, 2021.
  • Published: July 30, 2021.

Keywords

  • художественный текст
  • постмодерн
  • языковое сознание
  • интертекстуальность
  • прагматика
  • literary text
  • postmodernity
  • linguistic consciousness
  • intertextuality
  • pragmatics

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)