• Original research article
  • September 15, 2021
  • Open access

Specificity of Forming Students-Psychologists’ Professional Foreign-Language Competence

Abstract

The paper describes the process of forming students-psychologists’ professional foreign-language competence by the example of the theme “Emotions”. Methodological peculiarities of teaching English to non-linguistic students are considered. Scientific originality of the study involves developing a stage-by-stage algorithm to form students’ professional foreign-language competence. The authors specify the knowledge, skills and abilities students should acquire, analyze appropriate types of educational activity. The research findings are as follows: the authors propose a system of exercises aimed at step-by-step formation of students-psychologists’ professional foreign-language competence.

References

  1. Антипова А. С., Нечаев Н. Н. Иноязычная подготовка психологов на ступени высшего профессионального образования // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2014. № 7 (683). С. 7-19.
  2. Батурина Ю. В. Обучение будущих психологов иностранному языку на материале художественных фильмов психологического содержания // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12. Вып. 5. С. 384-390.
  3. Гетманская М. К., Гетманская А. В. Развитие поликультурной языковой личности в процессе обучения иностранным языкам // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12. Вып. 5. С. 390-394.
  4. Киржинова С. С. Профессионально ориентированное обучение иностранным языкам студентов - будущих психологов // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3. Педагогика и психология. 2009. № 3. С. 173-176.
  5. Кремлева Н. В. Аудирование и его коммуникативная направленность в обучении иностранному языку в неязыковых вузах // Вестник Учебно-методического объединения по образованию в области природообустройства и водопользования. 2011. № 3. С. 238-242.
  6. Кудрявцев Ю. М., Казакова У. А. Подготовка психологов к профессиональной деятельности средствами иностранного языка // Мир образования - образование в мире. 2012. № 4 (48). С. 158-168.
  7. Лемайкина Л. М., Пузаков А. В. К проблеме методики преподавания иностранных языков на неязыковых специальностях («Психология») // Вестник Мордовского университета. 2004. Т. 4. № 1-2. С. 80-82.
  8. Мацакова Н. В. Проектирование профессионально-направленных учебных материалов в курсе «Иностранный язык» как средство формирования мотивационно-ценностных установок будущего психолога // Вестник Российского государственного университета им. И. Канта. 2010. № 2. С. 58-61.
  9. Федореева К. В. Коммуникативная направленность обучения аудированию иноязычной речи в вузе // Проблемы высшего образования. 2008. № 1. С. 139-141.
  10. Храмова Ю. Н., Хайруллин Р. Д. Роль иностранного языка в формировании современного специалиста // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 9 (75). Ч. 2. С. 212-214.
  11. Ekman P. Emotions Revealed. N. Y.: Henry Holt and Company, 2007. 293 p.
  12. https://www.bbc.co.uk/learningenglish/english/features/6-minute-english/ep-190124 (дата обращения: 25.06.2021).
  13. Oxford Advanced Learner’s Dictionary. Oxford: Oxford University Press, 2005. 1780 p.
  14. Wilson J. J. How to Teach Listening. Essex, England: Longman, 2008. 192 p.

Author information

Yulia Nikolaevna Kulichenko

PhD

Volgograd State University

Ekaterina Mikhailovna Korolevskaya

PhD

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: July 13, 2021.
  • Published: September 15, 2021.

Keywords

  • методика преподавания иностранных языков
  • английский язык
  • психология
  • эмоции
  • профессиональная иноязычная компетенция
  • methodology of foreign language teaching
  • English language
  • psychology
  • emotions
  • professional foreign-language competence

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)