• Original research article
  • September 15, 2021
  • Open access

Efficiency of Higher School Language Education: Emotional and Intellectual Aspects

Abstract

The article considers the following issues: factors, components and criteria of higher school language education efficiency. The paper justifies the thesis that under the conditions of globalization and digitalization of higher school academic environment, both quantitative and qualitative aspects of language education efficiency should be taken into account. Scientific originality of the study lies in the fact that the authors determine structural and meaningful components of language education efficiency taking into account emotional and intellectual aspects. The research findings are as follows: the authors determine language education efficiency structure, clear understanding of which helps to ensure objectivity of knowledge assessment and to improve quality of students’ linguistic training.

References

  1. Алексеева С., Назарова О. Факторы обучения эффективности в вузе [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/faktory-effektivnosti-obucheniya-v-vuze (дата обращения: 09.07.2021).
  2. Варенина Л. П. Эффективность смешанного метода обучения иностранному языку в неязыковом вузе // Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М. А. Шолохова. Педагогика и психология. 2012. № 2. С. 48-52.
  3. Васьбиева Д. Г. Построение индивидуальной траектории обучения студентов иностранному языку в интересах устойчивого развития образовательной системы // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14. № 3. С. 939-944.
  4. Выготский Л. С. Психология развития человека. М.: Смысл; Эксмо, 2005. 1136 с.
  5. Караванов А. А. Критерии эффективности учебной деятельности студентов [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kriterii-effektivnosti-uchebnoy-deyatelnosti-studentov (дата обращения: 27.02.2021).
  6. Кибасова С. Г. Эффективность традиционных и нетрадиционных методов обучения иностранному языку в экономическом вузе // Профессионально-ориентированное обучение языкам: реальность и перспективы: сборник статей участников Всероссийской научно-практической конференции. СПб., 2018. С. 144-150.
  7. Клыбин А. Ю. Дидактическая система оценки эффективности профессионального обучения студентов в вузе: автореф. дисс. … к. пед. н. Н. Новгород, 2013. 25 с.
  8. Котов И. М. Повышение эффективности обучения студентов негосударственных вузов: автореф. дисс. … к. пед. н. М.: Военный университет, 2003. 28 с.
  9. Леонтьев А. Н. Лекции по общей психологии [Электронный ресурс]: учеб. пособие для вузов по спец. «Психология» / под ред. Д. А. Леонтьева, Е. Е. Соколовой. М.: Смысл, 2000. 509 с. URL: http://window.edu.ru/resource/328/42328/files/index.html (дата обращения: 28.02.2021).
  10. Портал Федеральных государственных образовательных стандартов высшего образования [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/fgosvo/152/150/25 (дата обращения: 28.02.2021).
  11. Профессионально-педагогические понятия [Электронный ресурс]: словарь / под ред. Г. М. Романцева. URL: https://didacts.ru/slovari/professionalno-pedagogicheskie-ponjatija-slovar-2005.html (дата обращения: 13.03.2021).
  12. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии [Электронный ресурс]. URL: http://yanko.lib.ru/books/psycho/rubinshteyn=osnovu_obzhey_psc.pdf (дата обращения: 27.02.2021).
  13. Эррера Л. М. Эффективность обучения студентов в вузе: мотивация и препятствия // Известия Тульского государственного университета. Педагогика. 2015. № 3. С. 89-93.
  14. Эффективность обучения [Электронный ресурс]. URL: https://sberbank-university.ru/edutech-club/glossary/900/(дата обращения: 27.02.2021).
  15. Якунин В. А. Педагогическая психология: учеб. пособие / Европ. ин-т экспертов. СПб.: Изд-во Михайлова В. А.; Полиус, 1998. 639 с.
  16. Cambridge Dictionary [Электронный ресурс]. URL: https://dictionary.cambridge.org/ru (дата обращения: 28.02.2021).
  17. Estrada M., Monferrer D., Rodríguez A., Moliner M. A. Does emotional intelligence influence academic performance? The role of compassion and engagement in education for sustainable development // Sustainability (Switzerland). 2021. Vol. 13. № 4. С. 1-18.
  18. Windham D. M. Indicators of Educational Effectiveness and Efficiency [Электронный ресурс]. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED351784.pdf (дата обращения: 07.03.2021).

Funding

The publication is prepared within implementation of the state assignment 2021 for the Financial University under the Government of the Russian Federation

Author information

Marina Vladimirovna Melnichuk

Dr

Financial University under the Government of the Russian Federation, Moscow

Olga Anatolevna Kalugina

Financial University under the Government of the Russian Federation, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: July 16, 2021.
  • Published: September 15, 2021.

Keywords

  • эффективность обучения
  • эмоциональный компонент
  • интеллектуальный компонент
  • критерии эффективности
  • факторы эффективности обучения
  • teaching efficiency
  • emotional component
  • intellectual component
  • efficiency criteria
  • educational efficiency factors

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)