Representation of COVID-19 Pandemic in the Modern Polycode Advertising Texts
Abstract
The paper aims to identify structural specificity of the modern polycode advertising texts representing a precedent situation - COVID-19 pandemic. The article examines the means to include historical precedent into advertising text. Scientific originality of the study lies in the fact that the author analyzes the structure of 2020-2021polycode advertising texts representing COVID-19 pandemic. As a result, it is shown that polycode advertising text contains references to precedent situations: the spread of COVID-19, transition to remote work, border closures, price raising, etc. The following means of referring to historical precedent are identified: dialogues, lexemes, syntactic constructions, communicative-pragmatic orientation, narrative-figurative system.
References
- Бернацкая А. А. К проблеме «креолизации» текста: история и современное состояние // Речевое общение. 2000. Вып. 3 (11). С. 104-110.
- Вольская Н. Н. Поликодовый медиатекст: пути исследования // Русская речь. 2016. № 2. С. 58-63.
- Другова Е. С. Исторические образы в современной телевизионной рекламе // Известия Лаборатории древних технологий. 2018. Т. 14. № 3. С. 239-246.
- Караулов Ю. Н. Роль прецедентных текстов в структуре и функционировании языковой личности // Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. М.: ЛКИ, 2010. С. 216-236.
- Красных В. В. Виртуальная реальность или реальная виртуальность? М.: Диалог-МГУ, 1998. 352 с.
- Максименко О. И. Поликодовый vs. креолизованный текст: проблема терминологии // Вестник Российского университета дружбы народов. 2012. № 2. С. 93-102.
- Мичурин Д. С. Прецедентный поликодовый текст в вербально-изобразительной коммуникации интернет-сообществ (на материале русскоязычных имидж-форумов): автореф. дисс. … к. филол. н. Тверь, 2014. 19 с.
- Слышкин Г. Г. Лингвокультурные концепты прецедентных текстов. М.: Academia, 2000. 141 с.
- Сонин А. Г. Моделирование механизмов понимания в поликодовом тексте: дисс. … д. филол. н. М., 2006. 323 с.
- Сорокин Ю. А., Тарасов Е. Ф. Креолизованные тексты и их коммуникативная функция // Петренко В. Ф., Сорокин Ю. А., Тарасов Е. Ф., Уфимцева Н. В. Оптимизация речевого воздействия. М.: Наука, 1990. С. 180-186.
- Цзоу Х. Теоретические аспекты изучения поликодового текста в современном языкознании // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 13. № 1. С. 295-298.
- Чернявская В. Е. Лингвистика текста. Поликодовость, интертекстуальность, интердискурсивность. М.: Либроком, 2009. 245 с.
- Чигаев Д. П. Способы креолизации современного рекламного текста: дисс. … к. филол. н. М., 2010. 223 с.
- Шикина Д. С. О терминах «поликодовость» и «креолизация» в описании рекламного текста глянцевых журналов // Вестник Московского государственного областного университета. 2018. № 2. С. 351-362.
- Шкуропацкая М. Г., Даваа У. Коммуникативные фрагменты и прецедентные тексты как способы фиксации языкового сознания носителей монгольского и русского языков (на материале слов-зоонимов) // Филология и человек. 2017. № 3. С. 84-101.
- https://www.youtube.com/watch?v=A0djOeLDNFo (дата обращения: 09.08.2021).
- https://www.youtube.com/watch?v=Ft7biDM9NM8&t=4s (дата обращения: 09.08.2021).
- https://www.youtube.com/watch?v=-JgFZ2rQH4w (дата обращения: 09.08.2021).
- https://www.youtube.com/watch?v=oAw_gPcNfGU (дата обращения: 09.08.2021).
- https://www.youtube.com/watch?v=-6qYSWLePgg (дата обращения: 09.08.2021).
Author information
About this article
Publication history
- Received: August 7, 2021.
- Published: September 30, 2021.
Keywords
- рекламный текст
- поликодовый текст
- прецедентность
- прецедентная ситуация
- advertising text
- polycode text
- precedence
- precedent situation
Copyright
© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC