• Original research article
  • October 29, 2021
  • Open access

Structural, Semantic and Linguopragmatic Features of Names of Dietary Supplements That Have Sedative Effect on Nervous System

Abstract

The aim of the study is to identify the structural, semantic and etymological features of the names of dietary supplements that have a sedative effect on the nervous system, in terms of solving pragmatic problems by the manufacturers of the products under consideration. The scientific originality of the research is determined by the application of structural-semantic, etymological and functional-pragmatic analysis to the original factual material: a narrow thematic set of names of dietary supplements, previously not considered. As a result of the study, the structural and semantic types of nominations for dietary supplements were identified.

References

  1. Большой латинско-русский словарь. 2021. URL: http://linguaeterna.com/vocabula
  2. Геращенко А. М., Бус Т. В. Способы образования биологически активных добавок в русском и английском языках (на материале названий продукции российских и американских производителей) // Актуальные проблемы современного словообразования: сб. науч. ст. Кемерово, 2011.
  3. Досанова А. К. Морфемная деривация как способ номинации биологически активных добавок в русском языке // Гуманитарные исследования. 2014. № 2 (3).
  4. Копачевская С. М. Мотивированные названия лекарственных препаратов: функциональные наименования // Вестник Приамурского государственного университета им. Шолом-Алейхема. 2012. № 1.
  5. Куковякина Н. Д., Куковякина Е. С., Куковякин С. А. Использование средств растительного происхождения в эпоху Древнего Мира // Вятский медицинский вестник. 2019. № 4 (64).
  6. Кунгушева И. А. Рекламное имя: структура, семантика, прагматика: уч.-метод. пособие. Благовещенск: Амурский гос. ун-т, 2014.
  7. Лившиц Т. Н. Реклама в прагмалингвистическом аспекте. Таганрог: Изд-во Таганрог. гос. пед. ин-та, 1999.
  8. Меликян А. В., Голева Е. В. Использование англицизмов в рекламе // Язык и право: актуальные проблемы взаимодействия: сб. материалов III Международной научно-практической конференции. Ростов-на-Дону, 2013.
  9. Мохов А. А., Харитонова Ю. С. Правовой режим наименований биологически активных добавок // Актуальные проблемы российского права. 2017. № 11 (84).
  10. Романова Т. П. Система способов словообразования рекламных собственных имен // Вестник Самарского государственного университета. 2007. № 5-2.
  11. Семенюк Л. П., Окатова Л. М. Латинский язык: сборник рецептурных упражнений по латинскому языку: в 2-х ч. Витебск: ВГМУ, 2018. Ч. 1.
  12. Суперанская А. В. Общая теория имени собственного. М.: Наука, 1973.
  13. Фасмер М. Этимологический словарь русского языка / под ред. Б. А. Ларина. М.: Прогресс, 1986. Т. 1.
  14. Шарапова Р. А. Особенности терминологических словосочетаний (на материале наименований биологически активных добавок) // Ученые записки Худжандского государственного университета им. академика Б. Гафурова. Серия гуманитарно-общественных наук. 2015. № 3 (44).
  15. Шарапова Р. А. Процессы деривации и терминологизации в подсистеме русского языка (на материале номинаций биологически активных добавок): автореф. дисс. … к. филол. н. Новосибирск, 2008.

Author information

Tatiana Alexandrovna Shleidovets

PhD

Siberian State Medical University, Tomsk

About this article

Publication history

  • Received: August 17, 2021.
  • Published: October 29, 2021.

Keywords

  • наименования БАДов
  • медицинская терминология
  • структурно-семантический анализ
  • антропоцентрический подход в лингвистике
  • лингвопрагматический потенциал языковых единиц
  • names of dietary supplements
  • medical terminology
  • structural and semantic analysis
  • anthropocentric approach in linguistics
  • linguopragmatic potential of language units

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)