• Original research article
  • October 29, 2021
  • Open access

Cognitive Mechanisms of Reality Representation in Advertising Tourist Narrative

Abstract

The paper aims to reveal cognitive mechanisms of reality representation in advertising tourist narrative. Scientific originality of the study lies in the fact that the author for the first time analyzes advertising tourist narrative from the viewpoint of its cognitive arrangement. The findings indicate that advertising tourist narrative is based on cognitive mechanisms of profiling, focusing and perspectivization, which secure the formation of conceptual structures. The researcher concludes that cognitive mechanisms determine narrative structure and content, facilitate its compositional arrangement as a discursive event.

References

  1. Бабина Л. В. Вторичная репрезентация концептов в языке: автореф. дисс. … д. филол. н. Тамбов, 2003.
  2. Беляевская Е. Г. Медийный дискурс: когнитивные модели интерпретации события (на материале английского языка) // Вопросы когнитивной лингвистики. 2015. № 3.
  3. Беседина Н. А. Морфологические категории в аспекте языковой интерпретации // Интерпретация мира в языке: коллективная монография. Тамбов: Изд. дом ТГУ им. Г. Р. Державина, 2017.
  4. Бодуэн де Куртенэ И. А. Избранные труды по общему языкознанию: в 2-х т. М.: Изд-во Акад. наук СССР, 1963. Т. 2.
  5. Болдырев Н. Н. Интерпретирующая функция когнитивного контекста // Язык, сознание, коммуникация: сборник статей. М.: МАКС Пресс, 2017а.
  6. Болдырев Н. Н. Концептуальное пространство когнитивной лингвистики // Вопросы когнитивной лингвистики. Тамбов: Изд-во ТГУ, 2004. № 1.
  7. Болдырев Н. Н. Язык и система знаний. Когнитивная теория языка. М.: Издательский Дом ЯСК, 2018.
  8. Болдырев Н. Н. Язык как интерпретирующий фактор познания // Интерпретация мира в языке: коллективная монография. Тамбов: Изд. дом ТГУ им. Г. Р. Державина, 2017b.
  9. Болдырев Н. Н., Маховикова Д. В. Лексический способ концептуализации времени в современном английском языке // Вопросы когнитивной лингвистики. 2012. № 2.
  10. Демьянков В. З. Предвидеть и предсказать: дискурс о предзнании и прекогниция // Когнитивные исследования языка / гл. ред. Н. Н. Болдырев. М. - Тамбов: Ин-т языкознания РАН; Издательский дом ТГУ им. Г. Р. Державина, 2020. № 2 (41).
  11. Ирисханова О. К. О понятии перспективизации в когнитивной лингвистике // Когнитивные исследования языка. 2013. Вып. XV.
  12. Кравченко А. В. Биологическая реальность языка // Вопросы когнитивной лингвистики. 2013. № 1 (34).
  13. Кравченко А. В. Место концепта в соотношении языка, сознания и мышления // Жанры речи: жанр и концепт. Саратов: Колледж, 2005. Вып. 4.
  14. Кравченко А. В. «Сознание» как экологическое понятие // Ноосферные исследования. 2017. № 2 (18).
  15. Кравченко А. В. Человек, язык, среда (к обоснованию холизма как метода гуманитарной науки) // Мир в языке. Landau: Verlag Empirische Pädagogik, 2005.
  16. Кравченко А. В. Эпистемологическая ловушка языка // Вестник Томского государственного университета. Серия «Филология». 2016. № 3.
  17. Кубрякова Е. С. Об установках когнитивной науки и актуальных проблемах когнитивной лингвистики // Вопросы когнитивной лингвистики. 2004. № 1.
  18. Кубрякова Е. С., Демьянков В. З. К проблеме ментальных репрезентаций // Вопросы когнитивной лингвистики. М. - Тамбов: Институт языкознания; Тамбовский гос. университет им. Г. Р. Державина, 2007. № 4.
  19. Магировская О. В. Репрезентация субъекта познания в языке: автореф. дисс. … д. филол. н. Тамбов, 2009.
  20. Herbst Th., Schmid H.-J., Faulhaber S. From collocations and patterns to constructions - an introduction // Constructions - Collocations - Patterns. Berlin - Boston: De Gruyter Mouton, 2014.
  21. Kravchenko A. V. Essential properties of language, or, why language is not a code // Language Sciences. 2007. Vol. 29. № 5.
  22. Langacker R. W. Cognitive Grammar. A Basic Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2008.
  23. Langacker R. W. Concept, Image, and Symbol. The Cognitive Basis of Grammar. Berlin - N. Y.: Mouton de Gruyter, 1991.
  24. Talmy L. Figure and Ground in complex sentences // Universals of human language. Stanford: Stanford University Press, 1978. Vol. 4. Syntax / ed. by J. Greenberg.
  25. Talmy L. Toward a Cognitive Semantics: Concept Structuring Systems. Cambridge (Mass.) - L.: MIT Press, 2000. Vol. I.

Author information

Ekaterina Evgen'evna Men’shikova

PhD

Baikal State University, Irkutsk

About this article

Publication history

  • Received: September 14, 2021.
  • Published: October 29, 2021.

Keywords

  • рекламный туристический нарратив
  • когнитивные механизмы
  • профилирование
  • фокусирование
  • перспективизация
  • advertising tourist narrative
  • cognitive mechanisms
  • profiling
  • focusing
  • perspectivization

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)