• Original research article
  • October 29, 2021
  • Open access

Linguistic and Cultural Specifics of V. V. Putin’s Image in the Serbian Media in 2021 (Based on the Material of the Internet Portals Blic and Kurir)

Abstract

The aim of the research is to identify the characteristic features of the Russian Federation President’s image in modern Serbian online media in 2021. The scientific originality of the research lies in the fact that, for the first time, using the material of popular Serbian online media, it studies the linguistic methods of creating V. V. Putin’s image, and also defines the basic realias of Russian linguoculture, on the basis of which this image is constructed. The result of the research was the accentuation of the topics that journalists turn to when creating the image of the Russian president in 2021 (the historical past of Russia, coronavirus, Afghanistan, Russian weapons, Nord Stream 2, hacker attacks), as well as the identification of key linguistic ways of forming the image in the text (use of vocabulary with positive and negative connotations, set expressions).

References

  1. Асонова Г. А. К вопросу о важности коммуникативных заданий и учебной игры при обучении русскому языку как иностранному // Мир науки. Социология, филология, культурология. 2017. Т. 8. № 2.
  2. Асонова Г. А. Особые образовательные потребности иностранных студентов, обучающихся в российских вузах // Поволжский вестник науки. 2020. № 2 (16).
  3. Богдан Е. Н. Медиаобраз России как понятие теории журналистики // Вестник Московского университета. Серия 10. Журналистика. 2007. № 4.
  4. Болотнова Н. С. Образ автора // Стилистический энциклопедический словарь русского языка / под ред. М. Н. Кожиной. М.: Флинта; Наука, 2003.
  5. Виноградов В. В. Избранные труды. Лексикология и лексикография. М., 1977.
  6. Виноградов В. В. О теории художественной речи: учеб. пособие для филол. специальностей ун-тов и пед. ин-тов. М.: Высшая школа, 1971.
  7. Волков И. Ф. Теория литературы. учеб. пособие для студентов и преподавателей. М.: Просвещение; Владос, 1995.
  8. Зозуля Е. А., Лошакова Е. Л. Языковая стажировка как эффективное направление совершенствования языковой и межкультурной компетенций иностранных учащихся (из опыта работы с американскими стажерами) // Мир науки. 2018. Т. 6. № 3.
  9. Зозуля Е. А., Лошакова Е. Л., Панова Л. В. Место и роль аутентичных материалов в обучении русскому языку как иностранному в формате летней языковой школы // Мир науки. Педагогика и психология. 2019. Т. 7. № 6.
  10. Ким М. Н. Технология создания журналистского произведения. СПб.: Изд-во Михайлова В. А., 2001.
  11. Лонская А. Ю. Интернет-мемы рунета: лингвокультурологический аспект // Вопросы современной филологии и проблемы методики обучения языкам: материалы Шестой международной научно-практической конференции / под ред. В. С. Артемовой, Н. А. Сальниковой, Е. А. Цыганковой. Брянск: БГИТУ, 2018.
  12. Лонская А. Ю. «Культурная революция» в Китае в языке советских СМИ // Молодой ученый. 2016. № 13.2 (117.2).
  13. Лонская А. Ю. Образ власти в языке российских печатных СМИ 1990-х гг. // Вестник Российского университета дружбы. Серия «Русский и иностранные языки и методика их преподавания». 2017. Т. 15. № 1.
  14. Матвеева Т. В. Полный словарь лингвистических терминов. Ростов н/Д: Феникс, 2010.
  15. Стрельчук Е. Н., Лонская А. Ю. Формирование и трансформация концепта «Россия» в картине мира современных американских студентов // Вопросы теории и практики журналистики. 2018. Т. 7. № 4. DOI: 10.17150/2308- 6203.2018.7(4).741-754.
  16. Тушмалишвили А. Г. Художественно-документальный образ в советской экранной публицистике: дисс. … к. филол. н. М., 1976.

Author information

Zvezdan Kunich

RUDN University, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: September 16, 2021.
  • Published: October 29, 2021.

Keywords

  • образ в СМИ
  • массмедиа
  • лингвистика
  • лексика
  • язык массмедиа
  • image in media
  • mass media
  • linguistics
  • vocabulary
  • mass media language

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)