• Original research article
  • October 29, 2021
  • Open access

Features of Representation of the Concept-Opposition CHARACTER - FAMILY TIES in H. Bazin’s Trilogy “The Rezeau Family” by Word Formation Means

Abstract

The purpose of the study is to identify the relationship between the way of expressing the word-formation meaning of a complex sign and the representation of the concept-opposition CHARACTER - FAMILY TIES in H. Bazin’s trilogy “The Rezeau Family”. It is shown that the compositional semantics of a complex sign is directly dependent on the narrator’s individual style and is related to the specifics of a particular concept-opposition. Scientific novelty of the study lies in applying the theory of focalisation to describe the correlation between the conceptualisation process and word-formation processes. As a result of the study, it has been found that the indicator of explicitness of the word-formation meaning correlates with the specifics of the considered concept-opposition and the focalisation type.

References

  1. Бабина Л. В. О теории концептуальной интеграции и ее использовании при описании семантики фразеологизмов // Композиционная семантика: материалы I Международной школы-семинара по когнитивной лингвистике (г. Тамбов, 18-20 сентября 2002 г.). Тамбов: Изд-во Тамбовского государственного университета, 2002.
  2. Базен Э. Крик совы / пер. с фр. Н. М. Брандис, А. Н. Тетеревникова. Л.: Худож. лит. Ленингр. отд-ние, 1977.
  3. Базен Э. Смерть лошадки / пер. с фр. Н. М. Жаркова. М.: Прогресс, 1982.
  4. Болдырев Н. Н. Концепт и значение слова // Методологические проблемы когнитивной лингвистики / науч. ред. И. А. Стернин. Воронеж: Изд-во Воронежского государственного университета, 2001.
  5. Женетт Ж. Фигуры: в 2-х т. / пер. с фр. Е. В. Васильевой и др. М.: Издательство им. Сабашниковых, 1998. Т. 2.
  6. Земская Е. А. Словообразование как деятельность. М.: Флинта; Наука, 2011.
  7. Ирисханова О. К. Игры фокуса в языке. Семантика, синтаксис и прагматика дефокусирования. М.: Языки славянской культуры, 2014.
  8. Кубрякова Е. С. Когнитивная лингвистика и проблемы композиционной семантики в сфере словообразования // Известия Российской академии наук. Серия литературы и языка. 2002. Т. 61. № 1.
  9. Кубрякова Е. С. Типы языковых значений: семантика производного слова. М.: Наука, 1981.
  10. Куприянова В. М. О возможности теоретико-культурного осмысления проблемы концепта // Актуальные проблемы культурологии: мат. научно-практической конференции, посвященной памяти В. И. Колосницына. Екатеринбург: Изд-во Уральского государственного университета, 2000.
  11. Миллер Л. В. Художественная картина мира и мир художественных текстов. СПб.: Изд-во Филологического факультета СПбГУ, 2003.
  12. Полянчук О. Б. Перспективные направления анализа динамических аспектов комплексного знака // Вопросы когнитивной лингвистики. 2009. № 1.
  13. Полянчук О. Б., Свиридова Е. И. Словообразовательные средства реализации концепта-оппозиции «герой - окружающий мир» в романе Э. Базена «Змея в кулаке» // Когнитивные исследования языка. 2018. № 33.
  14. Попова З. Д., Стернин И. А. Понятие «концепт» в лингвистических исследованиях. Воронеж: Истоки, 1999.
  15. Улуханов И. С. Словообразовательная семантика в русском языке и принципы ее описания. М.: Наука, 1977.
  16. Bazin H. Cri de la chouette. P.: Éditions Le Livre de Poche, 1972a.
  17. Bazin H. La mort du petit cheval. P.: Éditions Le Livre de Poche, 1972b.
  18. Le petit Robert. Dict. alphabétique et analogique de la langue française: nouvelle édition du Petit Robert de Paul Robert / texte remanié et amplifié sous la direction de J. Rey-Debove et A. Rey. Nouvelle éd. millésime. P.: Le Robert, 2014.

Author information

Evgeniya Igorevna Sviridova

Voronezh State University

About this article

Publication history

  • Received: September 18, 2021.
  • Published: October 29, 2021.

Keywords

  • концептуальная интеграция
  • концепт-оппозиция
  • фокализация
  • словообразовательное значение
  • модель концептуальной деривации
  • conceptual integration
  • concept-opposition
  • focalisation
  • word-formation meaning
  • conceptual derivation model

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)