• Original research article
  • December 28, 2021
  • Open access

Concept EXISTENCE in B. Grebenshchikov’s and Bob Dylan’s Poetic Works

Abstract

The paper aims to prepare a lexical and stylistic profile of the concept EXISTENCE represented in the works of Russian and American poets through decoding the implicitly expressed existential ideas to identify the author’s preference and the figurative means of its expression in the poetic discourse. The scientific originality of the research lies in the fact that the study of the artistic concept EXISTENCE is carried out through its structure worked out by the authors and is based on the material of B. Grebenshchikov’s and B. Dylan’s poetry at the interface of comparative linguistics, the theory of language and existentialism. As a result, the obtained data prove the existential course of thinking of every author as a linguistic personality.

References

  1. Аракин В. Д. Типология языков и проблемы методического прогнозирования. М.: Высшая школа, 1989.
  2. Гегель Г. В. Ф. Наука логики. Ч. 1. Объективная логика. Кн. 1. Учение о бытии. М.: Издание профкома слушателей Института красной профессуры, 1929.
  3. Гегель Г. В. Ф. Феноменология духа. М.: Наука, 2000.
  4. Гиренок Ф. И. Фигуры и складки. М.: Академический Проект, 2014.
  5. Гребенщиков Б. Б. Песни БГ. М.: Эксмо, 2014.
  6. Доманский Ю. В. Репутация и канонизация: нобелевский случай Боба Дилана // Вестник Российского государственного гуманитарного университета. Серия «Литературоведение. Языкознание. Культурология». № 2. 2019.
  7. Ерёмин Е. М. Рок-поэзия: библейское слово сквозь призму субъектной организации (на примере песни Б. Гребенщикова «По дороге в Дамаск») // Русская рок-поэзия: текст и контекст. Екатеринбург - Тверь: Уральский государственный педагогический университет, 2013. Вып. 14.
  8. Ефремов В. А. Теория концепта и концептуальное пространство // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2009. № 104.
  9. Камю А. Избранное: сборник. М.: Радуга, 1989.
  10. Кьеркегор С. Страх и трепет. М.: Культурная революция, 2010.
  11. Кьеркегор С. Философские крохи, или Крупицы мудрости. М.: Институт философии, теологии и истории св. Фомы, 2009. 192 с.
  12. Маслова В. А. Август Шлейхер как языковед-теоретик: его влияние на лингвистику XXI века // Значимые личности в языке и культуре: научное наследие Августа Шлейхера: сб. ст. М.: Изд-во МГОУ, 2018.
  13. Нелюбин Л. Л. Лингвостилистика современного английского языка. М.: ФЛИНТА, 2013.
  14. Панарина А. В. Политическая риторика в песенном творчестве Боба Дилана // Вестник Института мировых цивилизаций № 15: мат-лы IX науч. конф. «Грани культуры: актуальные проблемы истории и современности» (15 декабря 2016 года). М., 2017. Т. II.
  15. Попова З. Д. Концептуальная природа абстрактных понятий // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Гуманитарные науки». 2003. № 1.
  16. Попова З. Д., Стернин И. А. Понятие «концепт» в лингвистических исследованиях. Воронеж: Изд-во ВГУ, 1999.
  17. Сартр Ж. П. Бытие и ничто. М.: АСТ, 2020.
  18. Сартр Ж. П. Экзистенциализм - это гуманизм // Сумерки богов. М.: Политиздат, 1989.
  19. Сурьянараян Н., Гауров М. «Я» в творчестве Булата Окуджавы и Боба Дилана // Cross-Cultural Studies: Education and Science. 2020. Vol. 5. № 3.
  20. Сухоплюев П. А. Проблема смысла жизни человека в экзистенциальной философии Карла Ясперса // В мире научных открытий. 2015. № 7.10 (67).
  21. Темиршина О. Р. Символы индивидуации в творчестве Б. Гребенщикова // Русская рок-поэзия: текст и контекс: сб. науч. тр. Тверь - Екатеринбург: Изд-во ТГУ; Изд-во УГПУ, 2008. Вып. 10.
  22. Философский энциклопедический словарь / ред. С. С. Аверинцев и др. М.: Советская энциклопедия, 1989.
  23. Хайдеггер М. Бытие и время. М.: Ad Marginem, 1997.
  24. Хайдеггер М. Основные понятия метафизики // Время и бытие: статьи и выступления. М.: Республика, 1993.
  25. Хуттунен Т. К семиотике границы поэзии Б. Гребенщикова (предварительные наблюдения) // Русская рок-поэзия: текст и контекст: сб. науч. тр. Тверь - Екатеринбург: Изд-во ТГУ; Изд-во УГПУ, 2008. Вып. 10.
  26. Ясперс К. Разум и экзистенция. М.: Канон+; РООИ Реабилитация, 2013.
  27. Dylan B. “Love and Theft”. 2001. URL: http://www.bobdylan.com/albums/love-and-theft/
  28. Mathews Sh. Bob Dylan: Poet of Disruption, Dissonance and Aesthetic of Dissent // Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities. 2017. Vol. IX. № 1.

Author information

Irina Viktorovna Bondarenko

PhD

Moscow Region State University

Natalia Gennadievna Sakharova

PhD

Moscow Region State University

About this article

Publication history

  • Received: October 23, 2021.
  • Published: December 28, 2021.

Keywords

  • концепт ЭКЗИСТЕНЦИЯ
  • музыкальная поэзия
  • лексико-стилистический профиль
  • Борис Гребенщиков
  • Боб Дилан
  • concept EXISTENCE
  • musical poetry
  • lexical and stylistic profile
  • Boris Grebenshchikov
  • Bob Dylan

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)