• Original research article
  • December 28, 2021
  • Open access

Specificity of Multiethnic Students’ Interaction with Artificial Educational Environment in Foreign Language Classes

Abstract

The research objective includes revealing the specificity of multiethnic students’ interaction with artificial educational environment in a foreign language classroom. The article examines the notions “artificial intelligence (AI)”, “educational information and communication technologies (ICT)”, defines the essence of educational interaction, justifies the necessity to study multiethnic students’ interaction with artificial intelligence. The research methodology is based on modeling. Scientific originality of the paper involves developing a model representing the specificity of multiethnic students’ interaction with artificial educational environment. The findings are as follows: the author proposes a model of multiethnic students’ interaction with artificial educational environment in foreign language classes, reveals systemic factors of interaction, identifies dynamic processes influencing the interaction itself and its subjects.

References

  1. Асанова Ф. Б. Использование информационно-коммуникационных технологий с целью развития креативных способностей учеников на уроках технологий // Образование, инновации, исследования как ресурс развития сообщества: материалы II Междунар. науч.-метод. конф. (г. Чебоксары, 19 декабря 2018 г.). Чебоксары: ИД «Среда», 2018.
  2. Беспалько В. П. Слагаемые педагогической технологии. М., 1989.
  3. Выготский Л. С. Психология. М.: Эксмо-Пресс; Апрель-Пресс, 2002.
  4. Дахин А. Н. Моделирование в педагогике // Идеи и идеалы. 2010. Т. 2. № 1 (3).
  5. Делимова Ю. О. Моделирование в педагогике и дидактике // Вестник Шадринского государственного педагогического института. 2013. № 3 (19).
  6. Демьянков В. З. Когниция и понимание текста // Вопросы когнитивной лингвистики. 2005. № 3.
  7. Дробышева И. В. Обучение студентов методике использования ЦОР и ИКТ // Материалы Международной научно-практической конференции (г. Калуга, 28-31 мая 2007 г.). Калуга, 2007. URL: https://refdb.ru/look/2338682-pall.html
  8. Исламов Р. С. Информационно-коммуникационные технологии как субъект педагогической интеракции в высшей школе // Современные проблемы науки и образования: электронный журнал. 2018. № 6. URL: https://www.science-education.ru/article/view?id=29151
  9. Исламов Р. С. Искусственный интеллект в информационно-коммуникационных технологиях и его влияние на обучение иностранному языку в высшей школе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 13. Вып. 12.
  10. Кибрик А. А. Когнитивные исследования по дискурсу // Вопросы языкознания. 1994. № 5.
  11. Котельникова Е. В. Когнитивные аспекты осмысления смешанной речемыслительной деятельности межкультурной коммуникации // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2012. № 7 (18).
  12. Красных B. B. Текст в свете лингво-когнитивного подхода к межкультурной коммуникации // Функциональные исследования: сборник статей по лингвистике. 1997. № 3.
  13. Новиков А. М., Новиков Д. А. Методология научных исследований: учебно-методическое пособие. М.: Либроком, 2010.
  14. Об информации, информационных технологиях и о защите информации: Федеральный закон № 149-ФЗ (ред. от 18.03.2019). URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_61798/
  15. Савельева И. В., Гринвальд О. Н., Зникина Л. С., Исламов Р. С., Коломиец С. В., Перевалова А. А., Ресенчук А. А., Седых Д. В., Сергейчик Т. С. Модели педагогической интеракции в процессе обучения иностранному языку в полиэтнической среде вуза: коллективная монография / науч. ред. И. В. Савельева. Кемерово, 2020.
  16. Сухомлинский В. А. Сто советов учителю. 2011. URL: https://nsportal.ru/node/21540/2011/10/sukhomlinskiy-v-a-sto-sovetov-uchitelyu
  17. Толстель О. В. Некоторые применения технологий искусственного интеллекта // Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. Серия «Физико-математические и технические науки». 2005. № 1-2.
  18. Ядровская М. В. Модели в педагогике // Вестник Томского государственного университета. 2013. № 366.
  19. Яковлев Е. В., Яковлева Н. О. Педагогическое исследование: содержание и представление результатов: монография. Челябинск: Изд-во РБИУ, 2010.
  20. Baron R. S., Moore D., Sanders G. S. Distraction as a source of drive in social facilitation research // Journal of Personality and Social Psychology. 1978. Vol. 36 (8).
  21. Collins Cobuild Advanced Learner’s English Dictionary. HarperCollins Publishers, 2008.
  22. Joyce B., Weil M., Calhoun E. Models of teaching. 2017. URL: http://modelsofteaching.org/sample-page/introduction-to-models-of-teaching/
  23. McClelland D. The Roots of Consciousness. 1965. URL: https://pep-web.org/browse/JOAP/volumes/10?openNotificationModal=false
  24. Rogers Carl R., Freiberg H. Jerome Freedom to Learn (3rd Edition). 1994. URL: https://www.amazon.com/Freedom-Rogers-Jerome-Freiberg-1994-01-31/dp/B01JQ6PV02

Funding

The publication is prepared with the financial support of the Russian Foundation for Basic Research (RFBR), project № 19-013-00805 A “Models of pedagogical interaction when teaching a foreign language in a multiethnic higher school environment”.

Author information

Roman Sergeevich Islamov

PhD

Kemerovo State University

About this article

Publication history

  • Received: September 28, 2021.
  • Published: December 28, 2021.

Keywords

  • информационно-коммуникационные технологии
  • интеракция
  • искусственный интеллект
  • обучение иностранному языку
  • полиэтническая среда
  • information and communication technologies
  • interaction
  • artificial intelligence
  • foreign language teaching
  • multi-ethnic environment

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)