• Original research article
  • December 28, 2021
  • Open access

Linguo-Didactic Potential of Infographic Texts when Teaching Russian as a Foreign Language to Distant Learners

Abstract

The paper reveals linguo-didactic potential of infographic texts when teaching Russian as a foreign language to distant learners. The article examines the advantages of using infographics when teaching Russian to foreign students. Scientific originality of the study involves a comprehensive approach to the use of infographics as a means of educational material visualization in a mixed level class under the conditions of distant Russian language learning. The research findings are as follows: the author justifies the efficiency of using different types of infographic texts at different stages of teaching Russian as a foreign language, special attention is paid to the specificity of distance learning.

References

  1. Азимов Э. Г. Массовые открытые он-лайн курсы: проблемы создания и использования в обучении РКИ // Проблемы преподавания филологических дисциплин иностранным учащимся: материалы 4-й Международной научно-методической конференции (г. Воронеж, 28-30 января 2016 г.). Воронеж: Научная книга, 2016.
  2. Аранова С. В. К методологии визуализации учебной информации. Интеграция художественного и логического // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология. 2011. № 2.
  3. Басырова А. Е. Инфографический текст как новое средство наглядности на уроках РКИ // Проблемы преподавания филологических дисциплин иностранным учащимся: материалы 4-й Международной научно-методической конференции (г. Воронеж, 28-30 января 2016 г.). Воронеж: Научная книга, 2016.
  4. Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. М.: Высшая школа, 1991.
  5. Ермолаева Ж. Е., Лапухова О. В., Герасимова И. Н. Инфографика как способ визуализации учебной информации. 2014. URL: http://e-koncept.ru/2014/14302.htm
  6. Желязны Д. Говори на языке диаграмм. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2012.
  7. Кротова А. Г., Басырова А. Е. Инфографика как особый вид креолизованных текстов (лингвистический аспект) // И. А. Бодуэн де Куртенэ и мировая лингвистика: труды и материалы Международной конференции (V Бодуэновские чтения) (г. Казань, 12-15 октября 2015 г.) / под общей редакцией К. Р. Галиуллина, Е. А. Горобец, Г. А. Николаева. Казань: Казанский (Приволжский) федеральный университет, 2015.
  8. Лайкова Я. В. Инфографика в СМИ разного типа // Вестник Московского государственного университета. 2014. № 4.
  9. Лаптев В. В. Изобразительная статистика. М.: Эйдос, 2012.
  10. Мамардашвили М. К. Проблема сознания и философское призвание // Мамардашвили М. К. Как я понимаю философию. Изд-е. 2-е. М.: Культура, 1992.
  11. Толмачева О. В. Преимущества использования инфографики при обучении говорению на занятиях по русскому языку как иностранному // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 12 (90): в 3-х ч. Ч. 3.
  12. Mitchell W. J. T. What is visual culture? // Meaning in the Visual Arts: Views from the Outside / ed. by I. Lavin. Princeton: Institute for Advanced Study, 1995.
  13. Raymond D., Kanenishi K., Matsuura K., et al. A Model for Content and Communication Management in Synchronous Learning // Journal of Educational Technology & Society. 2005. № 3 (8).
  14. Tufte E. Beautiful Evidence. Cheshire: Graphic Press, 2006.
  15. Watts L. Synchronous and asynchronous communication in distance learning: A review of the literature // Quarterly Review of Distance Education. 2016. № 17 (1).

Author information

Anna Aleksandrovna Pylkova

PhD

Pacific National University, Khabarovsk

About this article

Publication history

  • Received: November 3, 2021.
  • Published: December 28, 2021.

Keywords

  • русский язык как иностранный
  • инфографика
  • инфографические тексты
  • дистанционное обучение
  • Russian as a foreign language
  • infographics
  • infographic texts
  • distance learning

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)