• Original research article
  • December 28, 2021
  • Open access

Experimental Study of Regional Media Space Formation

Abstract

The purpose of the study is to determine experimentally trends affecting the eco-friendliness/eco-unfriendliness of the regional media space. The paper conducts a directed associative experiment, statistically determines the emotional impact of headlines of news media texts, identifies invariant trends in the formation of the regional media space over the period from 2017 to 2020. Scientific novelty of the study lies in conducting a comprehensive analysis of trends underlying the formation of the regional media space in the aspect of ecolinguistics. As a result, it has been proved that the invariant process of media space formation is an emergent one. The study has shown that the media space of the Orenburg region is characterised as eco-friendly taking into account the dual nature of communication (social and biological).

References

  1. Дейнека О. С., Максименко А. А. Оценка психологического состояния общества в условиях инфодемии посредством анализа социальных сетей: обзор зарубежных публикаций // Общество. Среда. Развитие (Terra Humana). 2020. № 2 (55).
  2. Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: системный подход к изучению языка СМИ: современная английская медиаречь. М.: Наука, 2008.
  3. Ибрагимова Р. Р. Массмедиа и экология мышления // Вестник Челябинского государственного университета. 2013. № 21 (312).
  4. Ионова С. В. К вопросу о признаках экологичности текстовой коммуникации // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2: Языкознание. 2011. № 1-13.
  5. Кепалайте А. П., Суворова В. В. Экспериментальное изучение положительных и отрицательных эмоций // Вопросы психологии. 1991. № 2.
  6. Рейковский Я. Экспериментальная психология эмоций / пер. с пол. и вступ. статья В. К. Вилюнаса; под общ. ред. О. В. Овчинниковой. М.: Прогресс, 1979.
  7. Серегина Т. Н., Сухова С. К. Информационные риски в условиях пандемии // Манускрипт. 2021. № 5.
  8. Солганик Г. Я. К определению понятий «текст» и «медиатекст» // Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика. 2005. № 2.
  9. Солодовникова Н. Г. Лингвоэкология: объект, предмет и задачи // Русский язык, литература в школе и вузе. 2010. № 1 (31).
  10. Шаховский В. И. Лингвистическая теория эмоций: монография. М.: Гнозис, 2008.
  11. Scolari C. A. Media Ecology // Quaderns Del Cac. 2010. Vol. XIII (1). № 34.

Author information

Ekaterina Alexandrovna Melnikova

Orenburg State University

About this article

Publication history

  • Received: November 7, 2021.
  • Published: December 28, 2021.

Keywords

  • медиапространство
  • эколингвистика
  • эксперимент
  • экологичный/неэкологичный фон коммуникации
  • эмоция
  • media space
  • ecolinguistics
  • experiment
  • eco-friendly/eco-unfriendly background of communication
  • emotion

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)