• Original research article
  • December 28, 2021
  • Open access

“Women’s Identification” Issues in Gajaz Ishaki’s Drama “In the Abyss” («Дулкын эчендә»)

Abstract

The purpose of the research is to determine the peculiarities of artistic realisation of the “women’s identification” issue in the play «Дулкын эчендә» (“In the Abyss”, 1920) by the Tatar writer Gajaz Ishaki (1878-1954). The paper clarifies women’s role as a creative principle, determines how the question of “women’s freedom” is raised in the play. Scientific novelty of the research is accounted for by the fact that this topic has not been studied extensively and lies in conducting a comprehensive and receptive analysis of G. Ishaki’s philosophical and aesthetic views on the issues of “women’s autonomy”, “women’s culture”. As a result, the researchers have proved that Gajaz Ishaki artistically realises the idea that the heroine’s self-identification only as a mother and wife and her further understanding that life is unique give rise to her identifying her own uniqueness as a woman. However, this process is not straightforward and leads to changes in the heroine’s self-consciousness, which is based on the national worldview.

References

  1. Ахмадуллин А. Г. Татарская драматургия: история и проблемы. Казань: Татар. кн. изд-во, 2012.
  2. Бахтин М. М. Вопросы литературы и эстетики. М.: Худож. лит., 1975.
  3. Бигиев М. Хатын-кызларымыз хакында (мөхтәрәм Муса әфәнде Бигиев фикере) // Сөмбикә. 1914. № 1.
  4. Ганиева Р. К. Гаяз Исхакый иҗаты (КДУ студентлары өчен махсус курс программасы) // Мирас. 1998. № 5.
  5. Исхакый Г. Дулкын эчендә // Мирас. 1992. № 4-5.
  6. Кайдаш С. О «женской культуре» // Феминизм: Восток, Запад, Россия. М.: Наука, 1993.
  7. Каримова А. А. Идейно-эстетическая эволюция проблемы феминизма в творчестве Гаяза Исхаки: автореф. дисс. … к. филол. н. Казань, 2000.
  8. Миңнегулов Х. Ю. Гаяз Исхакый мөһаҗирлектә. Казан: Таң - Заря, 1999.
  9. Мусин Ф. М. Гаяз Исхакый (Тормышы hәм эшчәнлere). Казан: Тат. кит. нәшр., 1998.
  10. Мәхмүтов Һ. К. Гаяз Исхакый һәм татар сәхнәсе // Мирас. 1993. № 4.
  11. Нуруллин И. З. Гаяз Исхаки // История татарской литературы нового времени (XIX - начало XX в.) / Акад. наук Респ. Татарстан; Ин-т языка, литературы и искусства им. Г. Ибрагимова; отв. ред. Н. Ш. Хисамов и др. Казань: Фикер, 2003.
  12. Сәхапов М. Җ. Гаяз Исхакый иҗаты. Казан: «Мирас» кит. нәшр., 1997.
  13. Сөләймания Ф. Хатынлык // Сөембикә. 1914. № 3.
  14. Сөләймания Ф. Хөррият нәрсә? // Сөембикә. 1914. № 1.
  15. Трофимова Л. Проблема идентификации с протагонистом в австрийской литературе (на материале рассказа Б. Фришмут “Bindungen”) // Научный аспект. 2020. Т. 7. № 2.
  16. Фромм Э. Душа человека. М.: Республика, 1992.
  17. Хәсәнов М. Х. Татар Ренессансының бөек каһарманы // Исхакый Г. Әсәрләр: 15 томда. Казан: Таткитнәшр., 1998. Т. 1.
  18. Шамсутова А. А. Гаяз Исхакый иҗатында феминистик проблемаларның идея-эстетик эволюциясе. Казан: Gumanitarya, 2003.

Author information

Alsu Samigullovna Sharipova

PhD

G. Ibragimov Institute of Language, Literature and Art, Tatarstan Academy of Sciences, Kazan

Alsu Atlasovna Shamsutova

PhD

G. Ibragimov Institute of Language, Literature and Art, Tatarstan Academy of Sciences, Kazan

About this article

Publication history

  • Received: November 4, 2021.
  • Published: December 28, 2021.

Keywords

  • Гаяз Исхаки
  • татарская драматургия
  • проблема женской свободы
  • проблема женской идентификации
  • драма
  • Gajaz Ishaki
  • Tatar drama
  • women’s freedom issue
  • women’s identification issue
  • drama

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)