• Original research article
  • January 31, 2022
  • Open access

Typology of Addressing Signals in Texts of Children’s Detective Fiction (by the Material of English-Language and Russian-Language Works)

Abstract

The study aims to identify typical addressing signals for English-language and Russian-language texts of children’s detective fiction on the basis of a comparison by means of decoding stylistics. The paper carries out a comparative analysis of addressing signals presented at different levels of text organisation, whose features are attributable to children’s literature in general and the detective genre in particular. Scientific novelty is determined by the material obtained during a classification of linguistic means of addressing in the genre of children’s detective fiction, which have not been elaborated before. As a result of the study, the most common examples of linguistic addressing signals in Russian-language and English-language children’s detectives have been identified.

References

  1. Арзамасцева И. Н., Николаева С. А. Детская литература: учебник для студ. высш. проф. обр. М.: Академия, 2012.
  2. Арнольд И. В. Семантика. Стилистика. Интертекстуальность. М.: URSS; Ленанд, 2015.
  3. Арнольд И. В. Стилистика современного английского языка: учебник для вузов. М.: Флинта; Наука, 2010.
  4. Бахтин М. М. Литературно-критические статьи. М.: Художественная литература, 1986.
  5. Белоглазова Е. В. Возраст адресата как фактор формирования дискурсивной структуры художественного произведения // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2 «Языкознание». 2014. № 5 (24).
  6. Белоглазова Е. В. Лингвистические аспекты адресованности англоязычной детской литературы: дисс. … к. филол. н. СПб., 2001.
  7. Большой толковый словарь русского языка / под ред. С. А. Кузнецова. М.: Норинт, 2008.
  8. Вильмонт Е. Н. Секрет мрачного подземелья. М.: АСТ, 2019a.
  9. Вильмонт Е. Н. Секрет убегающей тени. М.: АСТ, 2019b.
  10. Воробьева О. П. Лингвистические аспекты адресованности художественного текста: автореф. дисс. … д. филол. н. М., 1993.
  11. Гальперин И. Р. Текст как объект лингвистического исследования. М.: КомКнига, 2007.
  12. Кириленко Н. Н. Жанровый инвариант и генезис классического детектива: дисс. … к. филол. н. М., 2016.
  13. Китаева Е. М. Проявления интертекстуальности в детской литературе (на примере английской литературной сказки) // Вестник Брянского государственного университета. 2016. № 1.
  14. Лесков С. В. Лексические и структурно-композиционные особенности психологического детектива: дисс. … к. филол. н. СПб., 2005.
  15. Николина Н. А. Филологический анализ текста. М.: Академия, 2003.
  16. Панова Е. П., Тюменцева Е. В. Современный детский детектив в культурном сознании современности (на материале современных российских детективов А. Иванова, А. Устиновой) // Известия Волгоградского государственного технического университета. 2013. № 16 (119).
  17. Тихонова О. В. О границах и возможностях жанра детектива в детской литературе // Вопросы русской литературы. 2019. № 4.
  18. Blyton E. The Mystery of the Invisible Thief. N. Y.: Dean, 2004.
  19. Blyton E. The Mystery of the Missing Man. L.: Egmont Children’s Books, 1996.
  20. Longman Dictionary of Contemporary English. 5th, new ed. Harlow: Longman, 2005.
  21. Nixon J. L. Writing Mysteries for Young People. Boston: The Writer Inc, 1977.

Author information

Irina Alekseevna Voronchikhina

Herzen University, St. Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: December 2, 2021.
  • Published: January 31, 2022.

Keywords

  • адресованность
  • сигналы адресованности
  • детский детектив
  • интертекстуальность
  • addressing
  • addressing signals
  • children’s detective fiction
  • intertextuality

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)