• Original research article
  • January 31, 2022
  • Open access

Infographics with Regional Component Use as a Means of Optimizing Teaching the Russian Language to Chinese Students in “Virtual Language Environment” (by the Example of Authentic Material from the Khabarovsk Territory)

Abstract

The aim of the study is to reveal the linguodidactic potential of infographics in e-learning of Russian as a foreign language. The article discusses the advantages of introducing this visualization method using a regional component in teaching the Chinese students in “virtual language environment”. The scientific originality lies in the definition of such a type of graphic visualization as “regional infographics” in the context of teaching methods of Russian as a foreign language using the example of authentic material from the Khabarovsk Territory. As a result, methodological recommendations have been developed for applying infographics based on material with regional semantics as a means of optimizing e-learning of Russian as a foreign language.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: ИКАР, 2009.
  2. Анисимова И. Н., Петрова О. А. О важности краеведческих знаний при обучении русскому языку как иностранному (из опыта использования элементарного лингвокраеведческого материала в преподавании русского языка слушателям подготовительного отделения Чувашского государственного университета) // Вестник Чувашского государственного университета. 2015. № 4.
  3. Басырова А. Е. Инфографический текст как новое средство наглядности на уроках РКИ // Проблемы преподавания филологических дисциплин иностранным учащимся: мат. IV Международной науч.-метод. конф. Воронеж: Научная книга, 2016.
  4. Вохмина Л. Л. Некоторые проблемы использования наглядности в обучении иностранным языкам // Русский язык за рубежом. 1978. № 5.
  5. Ермолаева Ж. Е., Лапухова О. В., Герасимова И. Н. Инфографика как способ визуализации учебной информации // Концепт. 2014. № 11. URL: http://e-koncept.ru/2014/14302.htm
  6. Крапивник Е. В. Языковая интерференция в аспекте национально-ориентированного обучения китайских студентов русскому языку // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева. 2020. № 4 (109).
  7. Краснова Е. И., Абдрахманова Г. К., Пыхтина Ю. Г. Развитие лингвокраеведческой компетенции на занятиях по русскому языку как иностранному в региональном вузе // Вестник Оренбургского государственного университета. 2017. № 11 (211).
  8. Кротова А. Г., Басырова А. Е. Инфографика как особый вид креолизованных текстов (лингвистический аспект) // И. А. Бодуэн де Куртенэ и мировая лингвистика: тр. и мат. международной конференции (V Бодуэновские чтения) / под общ. ред. К. Р. Галиуллина, Е. А. Горобец, Г. А. Николаева. Казань, 2015.
  9. Кудлик Е. С., Антонова А. Б., Капичникова И. Ю. Лингвометодический потенциал инфографики на занятиях по практическому курсу русского языка со студентами Азиатско-Тихоокеанского региона // Известия Байкальского государственного университета. 2017. Т. 27. № 3.
  10. Лаптев В. В. Изобразительная статистика. М.: Эйдос, 2012.
  11. Митрофанова О. Д., Костомаров В. Г., Вятютнев М. Н., Сосенко Э. Ю., Степанова Е. М. Методика преподавания русского языка как иностранного. М.: Русский язык, 1990.
  12. Румянцева Н. М., Рубцова Д. Н. Этноориентированное обучение - важная составляющая методики преподавания русского языка как иностранного // Известия Южного федерального университета. Филологические науки. 2019. № 1.
  13. Тенхунен П. Ю., Елисеева Ю. А. Особенности восприятия учебной информации современными студентами: потенциал визуальной концептуализации // Интеграция образования. 2015. Т. 19. № 4.
  14. Толмачева О. В. Преимущества использования инфографики при обучении говорению на занятиях по русскому языку как иностранному // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 12-3 (90).
  15. Чупановская М. Н., Маклакова Т. Б. Региональный компонент на занятиях по русскому языку как иностранному (лингвокультурный комментарий краеведческого материала Иркутской области) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12. Вып. 3.
  16. Щукин А. Н. Методика преподавания русского языка как иностранного для зарубежных филологов-русистов. М.: Русский язык, 1990.

Author information

Anna Aleksandrovna Pylkova

PhD

Pacific National University, Khabarovsk

About this article

Publication history

  • Received: November 29, 2021.
  • Published: January 31, 2022.

Keywords

  • русский язык как иностранный
  • инфографика
  • региональный компонент
  • виртуальная языковая среда
  • Russian as a foreign language
  • infographics
  • regional component
  • virtual language environment

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)