• Original research article
  • January 31, 2022
  • Open access

Metaphorical Image of Germany in Advertising Tourist Discourse

Abstract

The aim of the research is to reveal the metaphorical image of Germany that is being formed in the German-language advertising tourist discourse. The scientific originality of the research lies in carrying out a linguo-cognitive analysis of the metaphor of the tourist discourse and identifying the metaphorical image of Germany in it. The results of the study have shown that in the texts of the advertising tourist discourse in Germany, two significant points are revealed: firstly, the texts provide specific information about a tourist object; secondly, there is an appeal to clients’ feelings. The study has also shown that the metaphorical image of Germany has clearly positive characteristics that are formed through conceptual metaphors.

References

  1. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. М.: Гнозис, 2004.
  2. Филатова Н. В. Жанровое пространство туристического дискурса // Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М. А. Шолохова. Серия «Филологические науки». 2012. № 2.
  3. Хайрулина А. Р. Концептуальная метафора как механизм осмысления диктаторского режима в немецком художественном дискурсе (на материале произведений Герты Мюллер): автореф. дисс. … к. филол. н. Тамбов, 2013.
  4. Хантакова В. М., Федина Е. А. Место метафоры в синонимическом ряду медицинских терминов // Приоритетные исследования метафоры. Константы. Концепты. Категории: сб. науч. тр. по материалам международной науч.-практ. интернет-конф. (г. Иркутск, 22-23 октября 2013 г.) / отв. ред. С. А. Хахалова, М. В. Малинович. Иркутск: ИГЛУ, 2013.
  5. Хахалова С. А. Метафора в аспектах языка, мышления и культуры: монография. Иркутск: ИГЛУ, 2011.
  6. Чудинов А. П. Россия в метафорическом зеркале: когнитивное исследование политической метафоры (1991-2000). 2001. URL: http://www.philology.ru/linguistics2/chudinov-01.htm

Author information

Saiana Namdykovna Darmaeva

PhD

East Siberia State University of Technology and Management, Ulan-Ude

Elena Leonidovna Orlova

PhD

D. Banzarov Buryat State University, Ulan-Ude

About this article

Publication history

  • Received: December 16, 2021.
  • Published: January 31, 2022.

Keywords

  • метафора
  • концепт
  • туристический дискурс
  • метафорический образ
  • metaphor
  • concept
  • tourist discourse
  • metaphorical image

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)