• Original research article
  • February 28, 2022
  • Open access

Reconstructing the Deep Meaning of M. Lokhvitskaya’s and A. Levy’s Amorous Poetry through an Ambivalent Image of Nature

Abstract

The paper aims to decode the deep meaning of a poetic work through the study of its two-level semantic structure and ambivalent image of nature by compiling figurative-associative paradigms of epithets, using Mirra Lokhvitskaya’s and Amy Levy’s poetic heritage. Scientific novelty lies in carrying out a typological analysis of the “joy -sadness” dichotomy in the amorous poetry of the English and Russian poetesses at the turn of the XIX and XX centuries by conducting a lexico-stylistic, semantic and contextual analysis of the text. As a result, the researcher has obtained data indicating the presence of two meanings in the texts, the main one being “sadness”.

References

  1. Аккер Р. Метамодернизм. Историчность, аффект и глубина после постмодернизма. М.: Рипол-Классик, 2020.
  2. Александрова Т. Л. Художественный мир М. Лохвицкой: дисс. … к. филол. н. М., 2004.
  3. Аракин В. Д. Типология языков и проблемы методического прогнозирования. М.: Высшая школа, 1989.
  4. Аристотель. Поэтика // Аристотель. Сочинения: в 4-х т. М.: Мысль, 1983. Т. 4.
  5. Балли Ш. Французская стилистика. М.: Иностранная литература, 1961.
  6. Виноградов В. В. Стилистика. Теория поэтической речи, поэтика. М.: Изд-во АН СССР, 1963.
  7. Голод С. И. Что было пороками, стало нравами: лекции по социологии сексуальности: монография. М.: Ладомир, 2005.
  8. Леонтьева К. И. Звуковая аранжировка текста и перевод поэзии // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Лингвистика». 2012. № 1.
  9. Лотман Ю. М. Об искусстве. СПб.: Искусство-СПБ, 1998.
  10. Лохвицкая М. Полное собрание стихотворений. 2002. URL: https://www.litmir.me/bd/?b=114329
  11. Нелюбин Л. Л. Лингвостилистика современного английского языка. М.: МОПИ им. Н. К. Крупской, 1990.
  12. Павельева Ю. Е. Лирическая героиня М. А. Лохвицкой: поэтика на стыке классики и модернизма: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2008.
  13. Сахарова Н. Г. Образная речь блюза: монография. М.: Спутник+, 2008.
  14. Сахарова Н. Г. Эксперименты Роберта Фроста с поэтическим языком // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 1-1 (67).
  15. Советский энциклопедический словарь / гл. ред. А. М. Прохоров. М.: Советская энциклопедия, 1987.
  16. Сухих И. Н. Структура и смысл: теория литературы для всех. СПб.: Азбука; Азбука-Аттикус, 2018.
  17. Чернухина И. Я. Общие особенности поэтического текста (лирика). Воронеж: Изд-во ВГУ, 1987.
  18. Шкловский В. Б. Искусство как прием // Поэтика. 1919. Вып. 3.
  19. Amy Levy: Critical Essays / ed. by N. Hetherington, N. Valman. 2010. URL: https://www.jstor.org/stable/j.ctt1j7x77b
  20. Levy A. The Complete Novels and Selected Writings of Amy Levy, 1861-1889. 1993. URL: https://celz.ru/melvyn-new/page,1,571785-the_complete_novels_and_selected_writings_of_amy_levy.html

Author information

Irina Viktorovna Bondarenko

PhD

Moscow Region State University

About this article

Publication history

  • Received: December 13, 2021.
  • Published: February 28, 2022.

Keywords

  • образ природы
  • образно-ассоциативная парадигма эпитета
  • реконструкция
  • М. Лохвицкая
  • Э. Леви
  • image of nature
  • figurative-associative paradigm of epithet
  • reconstruction
  • M. Lokhvitskaya
  • A. Levy

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)