• Original research article
  • February 28, 2022
  • Open access

Speech Influence Means in the Migration Policy of the “Alliance 90 / The Greens” Party

Abstract

According to the results of the recent elections to the European Parliament and the Bundestag, the “Alliance 90 / The Greens” party has a high potential in Germany’s socio-political arena. One of the main areas of the party’s political activities is the fight for the rights of various social minorities, including national minorities. The study aims to identify communicative strategies, tactics and means used by the “Alliance 90 / The Greens” party when presenting its migration policy in the party’s 2021 election programme. The paper is novel in that it is the first to describe the communicative strategy of inclusion as an object of linguistic research. As a result of the study, the main communicative tactics that ensure the implementation of the inclusion strategy have been identified.

References

  1. Арапов И. А. Роль миграционного фактора в изменении партийно-политического ландшафта Германии // Наука и инновации XXI века: сб. ст. по мат. VII Всероссийской конференции молодых ученых. Сургут: Изд-во СурГУ, 2021.
  2. Бажайкин Н. Е. Персуазивный потенциал прецедентных феноменов (на материале выступления А. Бербок) // Казанская наука. 2021. № 6.
  3. Ефлова М. Ю., Минзарипов Р. Г. Стратегии социальной инклюзии депривированных групп (наркозависимых и людей, живущих с ВИЧ) в современном российском обществе // Казанский социально-гуманитарный вестник. 2015. № 4 (17).
  4. Павлов Н. В. «Союз 90 / Зеленые»: история, состояние, перспективы // Мировая экономика и международные отношения. 2011. № 3.
  5. Пирогова Ю. К. Имплицитная информация как средство коммуникативного воздействия и манипулирования (на материале рекламных и PR-сообщений) // Проблемы прикладной лингвистики / отв. ред. А. И. Новиков. М.: Азбуковник, 2001.
  6. Пушкарева В. В. Новая роль зеленых в политической жизни Германии // Вестник Удмуртского университета. 2020. Т. 4. Вып. 1.
  7. Ровинская Т. Л. «Зеленые» в Европе: поступательный рост // Мировая экономика и международные отношения. 2015. Т. 59. № 12.
  8. Ровинская Т. Л. «Зеленые» в политическом поле Западной Европы (последние тенденции) // Мировая экономика и международные отношения. 2019. Т. 63. № 3.
  9. Рюкова А. Р., Филимонова Е. А. Языковые способы реализации персуазивности // Вестник Башкирского университета. 2016. Т. 21. № 2.
  10. Скобликова В. Ю. Стратегии и тактики коммуникативного саботажа // Теория языка и межкультурная коммуникация. 2009. № 5.
  11. Спасский Е. Н. От «антипартийности» к партийному традиционализму: политическая эволюция «зеленых» в объединенной Германии // Политическая экспертиза: политэкс. 2006. Т. 2. № 4.
  12. Bundestagswahlprogramm 2021 BÜNDNIS 90 / DIE GRÜNEN. 2021. URL: https://cms.gruene.de/uploads/documents/Wahlprogramm-DIE-GRUENEN-Bundestagswahl-2021_barrierefrei.pdf
  13. Rößner J., Tannenberg R.-Ch. Union bei 18- bis 29-Jährigen nur noch bei 13 Prozent. 2019. URL: https://www.welt.de/politik/deutschland/article194198267/Europawahl-2019-Wer-waehlte-wen-nach-Alter-Beruf-Geschlecht.html

Author information

Natalia Anatolyevna Katalkina

PhD

Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University

Elena Anatolyevna Ripacheva

PhD

Alexander I Petersburg State Transport University

Svetlana Albertovna Korablyova

PhD

Alexander I Petersburg State Transport University

Julia Alexandrovna Zelinskaya

Alexander I Petersburg State Transport University

About this article

Publication history

  • Received: December 10, 2021.
  • Published: February 28, 2022.

Keywords

  • партия «Союз 90 / Зеленые»
  • лингвопрагматика
  • коммуникативная тактика
  • коммуникативная стратегия
  • инклюзия
  • Alliance 90 / The Greens party
  • linguopragmatics
  • communicative tactic
  • communicative strategy
  • inclusion

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)