• Original research article
  • March 31, 2022
  • Open access

Professional Communication Online (by the Material of the French Language)

Abstract

The study aims to classify linguistic and extralinguistic techniques that contribute to ensuring successful online communication within the “doctor ↔ patient” dyad. The paper traces the chronology of development of the relationship between a doctor and a patient, identifies the criteria of communication in the digital space. The study is novel in that it is the first to carry out a comprehensive analysis of the “doctor ↔ patient” relationship in the setting of digitalisation on the basis of the French medical discourse, to substantiate the convergence of professional communication with targeted advertising. As a result, the researchers have characterised the components in the structure of a virtual relationship between a professional doctor and a non-professional patient according to their evaluative potential.

References

  1. Алексеева Л. М., Мишланова С. Л. Медицинский дискурс: теоретические основы и принципы анализа. Пермь: Изд-во Перм. ун-та, 2002.
  2. Ахренова Н. А. Интернет-лингвистика: новая парадигма описания языка Интернета // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Лингвистика». 2016. № 3.
  3. Ахренова Н. А. Коммуникация как область бытования интернет-дискурса // Вестник Государственного социально-гуманитарного университета. 2020. № 4 (40).
  4. Барсукова М. И., Кочеткова Т. В. Слово в работе врача (культура речи врача) // Чтобы Вас понимали: культура русской речи и речевая культура человека / под ред. О. Б. Сиротининой. М.: ЛИБРОКОМ, 2009.
  5. Гагарина Е. Ю. Фрейм «on-line консультация» в медицинских интернет-форумах // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Лингвистика». 2015. № 4.
  6. Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: теория, методы, направления: монография. 2020. URL: https://bookonlime.ru/node/4824
  7. Керер К. А. Особенности языкового выражения речевого воздействия врача на пациента в рамках медицинского дискурса (на материале кинофильма «Неотложка») // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. 2018. № 4 (66).
  8. Кошкарова Н. Н. Фактор непонимания, или Почему возникают коммуникативные неудачи // Русская словесность в контексте мировой культуры: мат. Междунар. науч. конф. РОПРЯЛ. Н. Новгород, 2007.
  9. Крейдлин Г. Е., Кронгауз М. А. Семиотика, или Азбука общения. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Флинта; Наука, 2004.
  10. Нефедова Л. А. Дискурсивные практики коммуникации в условиях социального дистанцирования (взгляд сквозь призму немецкого языка) // Язык и культура. 2021. № 56.
  11. Сидорова Н. Ю. Коммуникативное поведение неравностатусных субъектов медицинского дискурса: на материале немецкого языка: дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2008.
  12. Якунина М. Л. Реклама в Интернете как объект лингвистического исследования // Актуальные проблемы филологии: мат. II Междунар. науч. конф. (г. Краснодар, февраль 2016 г.). Краснодар: Новация, 2016.
  13. Mellet K. Marketing en ligne // Communications. 2011. Vol. 88. № 1.

Author information

Natalia Yurievna Borodulina

Dr

Tambov State Technical University

Irina Evgenievna Ilina

PhD

Tambov State Technical University

Marina Nikolaevna Makeeva

Dr

Tambov State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: February 14, 2022.
  • Published: March 31, 2022.

Keywords

  • профессиональная коммуникация
  • коммуникативные удачи/неудачи
  • оценка
  • лингвистика новых медиа
  • professional communication
  • communicative successes/failures
  • evaluation
  • new media linguistics

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)