• Original research article
  • March 31, 2022
  • Open access

Linguostylistic Means in Slogans of English-Language Social Advertising

Abstract

The purpose of the study is to identify the main linguostylistic means used in slogans of English-language social advertising, as well as their frequency. The paper sheds light on the main differences between non-commercial and commercial advertising, identifies goals and objectives of social advertising, provides a description of each means and conducts a linguistic analysis of the most popular linguostylistic means. Scientific novelty of the study lies in the fact that the paper proposes a comprehensive classification of linguostylistic means from the perspective of semantics, morphology, phonetics, stylistics and paralinguistics. As a result, the main linguostylistic means used in English-language social advertising have been identified and their frequency has been determined, new directions for further research of the topic have been outlined.

References

  1. Безлатный Д. В. Психология в рекламе: искусство манипуляции общественным сознанием. М.: Ваш полиграфический партнер, 2011.
  2. Дрю Ж.-М. Ломая стереотипы. Разрыв: реклама, разрушающая общепринятое. СПб.: Питер, 2002.
  3. Леонтьев А. А. Психология общения. М.: Смысл, 2008.
  4. Ляпина Т. В. Бизнес и коммуникации, или Школа современной рекламы. М.: Альтерпресс, 2016.
  5. Медведева Н. С. Средства звуковой аттракции в рекламе // Вестник Санкт-Петербургского университета. 2007. № 9.
  6. Мещеряков Б. Антропоморфизм // Большой психологический словарь / сост. и общ. ред. Б. Мещеряков, В. Зинченко. СПб.: Прайм-еврознак, 2003.
  7. Розенталь Д. Э., Джанджакова Е. В., Кабанова Н. П. Справочник по русскому языку: правописание, произношение, литературное редактирование. Изд-е 7-е. М.: Айрис-пресс, 2009.
  8. Рюмин Р. В. Феномен речевого жанра социальной рекламы в русском языке // Вестник Томского государственного университета. 2011. № 3.
  9. Юрьева Е. В. Слоган социальной рекламы как субжанр рекламного дискурса // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2 «Языкознание». 2016. Т. 15. № 4.

Author information

Gulnara Minshakirovna Ilduganova

PhD

Kazan Federal University

Leila Mirzanurovna Garaeva

PhD

Kazan Federal University

Guzel Rashitovna Nurieva

PhD

Kazan Federal University

About this article

Publication history

  • Received: December 27, 2021.
  • Published: March 31, 2022.

Keywords

  • социальная реклама
  • лингвостилистические средства
  • слоган
  • эмотивность
  • образные средства
  • social advertising
  • linguostylistic means
  • slogan
  • emotivity
  • figurative means

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)