• Original research article
  • March 31, 2022
  • Open access

Reinterpretation of Chekhov’s Traditions in D. Krymov’s “Kostik”

Abstract

The purpose of the study is to determine similarities and differences between the texts of the plays “The Seagull” and “Kostik” at the level of structure and plot. Scientific novelty of the study lies in the fact that the attention of literary and theater critics has always been drawn to the differences between the dramatic production “Kostik” and A. P. Chekhov’s play “The Seagull”, while the researcher has made the first attempt to compare the texts of Chekhov’s comedy and D. Krymov’s play based on “The Seagull”. As a result, it has been proved that the dramatis personae of the analysed plays coincide, but the characters’ status and occupation are partially changed. The difference between “The Seagull” and “Kostik” is in the number of acts, the time of action in the play, the interpretation of Arkadina’s, Treplev’s, Trigorin’s and Zarechnaya’s images.

References

  1. Агишева Н. «Костик»: от К. С. до К. Ю. Постановка «Чайки» Дмитрия Крымова. 2021. URL: https://snob.ru/entry/238595
  2. Акунин Б. Чайка. М.: Олма Медиа Групп, 2009.
  3. Каминская Н. Его любила только большая собака. 2021. URL: https://ptj.spb.ru/blog/ego-lyubila-tolko-bolshaya-sobaka
  4. Кромвелл Дж. Премьера. 1967. URL: http://http://krispen.ru/k.php
  5. Крымов Д. Своими словами. Режиссерские экземпляры девяти спектаклей, записанные до того, как они были поставлены. М.: НЛО, 2021.
  6. Кулева С. Р. Профилактика правонарушений в контексте приобщения детей и молодежи к основам традиционной народной культуры. 2011. URL: https://folklore.ru/news/kuleva-s-r-profilaktika-pravonarushen
  7. Мандельштам О. Мы живем, под собою не чуя страны… 1995. URL: https://m.rupoem.ru/poets/mandelshtam/my-zhivem-pod
  8. Михайлова М. «Там, где ты, нет меня». 2021. URL: https://teatral-online.ru/news/30240
  9. «Мы стали нацией, разучившейся любить». Последнее слово Егора Жукова на суде. 2019. URL: https://www.vedomosti.ru/society/articles/2019/12/04/817888-gosudarstvo-daet-norkam-poslednee-slovo-zhukova
  10. Навруз Зода Б. Н., Шомиев Г. У. Исторические предпосылки развития теории человеческого капитала // Academy. 2016. № 11.
  11. Сенькина В. С. «Тарарабумбия» Дмитрия Крымова - мистерия или балаган? // Вопросы театра. 2012. № 1-2. Вып. XI.
  12. Субботина А. Пронумерованная «Чайка» на российской сцене. 2017. URL: https://tagankateatr.ru/news/press-chaika-201
  13. Указ Президента Российской Федерации от 24.12.2014 г. № 808 «Об утверждении Основ государственной культурной политики». URL: kremlin.ru/acts/bank/39208
  14. Чехов А. Чайка: пьесы. СПб.: Азбука; Азбука-Аттикус, 2015.
  15. Mitchell K. The Director’s Craft: A Handbook for the Theatre. L.: Routledge, 2008.
  16. Williams T. The Notebook of Trigorin: A Free Adaptation of Chechkov’s The Sea Gull. N. Y.: New Directions, 1997.

Author information

Dmitrii Arturovich Kirichenko

PhD

Academics of Lomonosov MSU Branch in Sevastopol

About this article

Publication history

  • Received: January 11, 2022.
  • Published: March 31, 2022.

Keywords

  • А. П. Чехов
  • Д. Крымов
  • пьеса «Чайка»
  • главный герой
  • сюжетно-тематический уровень
  • A. P. Chekhov
  • D. Krymov
  • play “The Seagull”
  • protagonist
  • plot-thematic level

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)