• Original research article
  • March 31, 2022
  • Open access

Differentiation of Text Types with Incentive Modality in Applied Aspect

Abstract

The paper aims to identify the main characteristics of the text types “advice” and “instruction” and their application in studying controversial texts. The scientific originality of the research lies in the fact that it carries out a complex analysis of functional and extralinguistic typological characteristics of the text types “instruction” and “advice”, compares them and finds differences which are important for the interpretation of legally relevant texts, as well as provides a possible model for linguistic analysis according to the information received. As a result, specificity of realization of the communicative purposes of “advice” or “instruction” has been shown by the example of a personal note text, the main features of these types of text have been identified, the working process has been described in details, the material for the research has been characterized, the methodology to reveal the communicative orientation of a controversial text has been presented.

References

  1. Балли Ш. Общая лингвистика и вопросы французского языка. М.: Едиториал УРСС, 2001.
  2. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества / сост. С. Г. Бочаров. М.: Искусство, 1979.
  3. Бринев К. И. Судебная лингвистическая экспертиза как отрасль современной прикладной лингвистики // Вестник Забайкальского государственного университета. 2009. № 4 (55).
  4. Виноградов В. В. О категории модальности и модальных словах в русском языке // Виноградов В. В. Избранные труды. Исследование по русской грамматике. М.: Наука, 1975.
  5. Гловинская М. Я. Семантика глаголов речи с точки зрения теории речевых актов // Винокур Т. Г., Гловинская М. Я., Голанова Е. И. и др. Русский язык и его функционирование. Коммуникативно-прагматический аспект. М.: Наука, 1993.
  6. Граудина Л. К. Культура русской речи: учебник для вузов / отв. ред. Л. К. Граудина, Е. Н. Ширяев. М.: НОРМА, 2008.
  7. Дементьев В. В. Изучение речевых жанров: обзор работ в современной русистике // Вопросы языкознания. 1997. № 1.
  8. Евгеньева А. П. Словарь русского языка: в 4-х т. Изд-е 3-е, стереотип. / под ред. А. П. Евгеньевой. М.: Русский язык, 1985. Т. 1. А - Й.
  9. Евгеньева А. П. Словарь русского языка: в 4-х т. Изд-е 3-е, стереотип. / под ред. А. П. Евгеньевой. М.: Русский язык, 1988. Т. 4. С - Я.
  10. Ирбакаева М. В. Речевые акты и речевые жанры: соотношение понятий // Вестник Башкирского университета. 2010. Т. 15. № 3.
  11. Клюев Е. В. Речевая коммуникация. М.: Приор, 1998.
  12. Кузнецов С. А. Большой толковый словарь русского языка / под ред. С. А. Кузнецова. СПб.: Норинт, 2000.
  13. Лобанов И. Б. Принципы построения инструктирующего текста в русском языке: дисс. … к. филол. н. Ростов-на-Дону, 2003.
  14. Петрухина М. А. Типы текста и речевые жанры: сравнительный анализ современных немецких и российских исследований // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Серия 6: Языкознание. 2004. № 3.
  15. Серль Дж. Р. Классификация иллокутивных актов / пер. с англ. В. 3. Демьянкова // Новое в зарубежной лингвистике. 1986. Вып. 17.
  16. Формановская Н. И. Речевое взаимодействие: коммуникация и прагматика. М., 2007.
  17. Чабан Т. Ю. Инструкция // Культура русской речи: энциклопедический словарь-справочник / под ред. Л. Ю. Иванова, А. П. Сковородникова, Е. Н. Ширяева и др. М.: Флинта: Наука, 2003.
  18. Brinker K. Linguistische Textanalyse. Вerlin, 1992.

Author information

Liudmila Alekseevna Makhina

PhD

Military Academy of Communications named after Marshal of the Soviet Union S. M. Budyonny, Saint Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: February 2, 2022.
  • Published: March 31, 2022.

Keywords

  • побудительная модальность
  • инструкция
  • совет
  • коммуникативная цель
  • incentive modality
  • instruction
  • advice
  • communicative purpose

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)