Genre Diversity of Modern News Agencies Texts
Abstract
The aim of the study is to determine the features of the genre diversity of modern news agencies texts. The article presents the results of a comparative content analysis of the publications of the RIA Novosti and Reuters news agencies for 2021 on the subject of genre features, gives a specific characteristic of the most common genres, their role in achieving the key goals of the mass media, offers an assessment of the qualitative and quantitative diversity of content. The scientific originality of the research lies in a comprehensive analysis of the genre features of the materials of news agencies, and not all the print and online media. As a result, it is proved that news agencies, despite the transition from work on the supply of content to other media to direct communication with the final mass audience, remain committed mainly to short information standardized notes.
References
- Анисимова Т. В. Типология жанров деловой речи. Краснодар, 2000.
- Багдикян Б. Монополия средств информации. М.: Прогресс, 1987.
- Вартанова Е. Л., Вирен Г. В., Фролова Т. И. Типология информационных агентств // Вестник Московского университета. Серия 10 «Журналистика». 2013. № 3.
- Дмитровский А. Л. Жанры журналистики // Ученые записки Орловского государственного университета. Серия «Гуманитарные и социальные науки». 2014. № 4 (60).
- Доржиева Д. Ц. К вопросу о типе текста «аналитическая статья» // Научный диалог. 2017. № 2.
- Лазуткина Е. В. Проблема типологии новостных ресурсов в рамках онлайновой журналистики // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 2 «Филология и искусствоведение». 2009. № 3.
- Могилевская Э. В. Информационные агентства в Интернете: особенности и принципы функционирования: дисс. … к. филол. н. Тольятти, 2008.
- Несын Е. Н. Проблемы изучения истории и теории жанра репортажа // Наука. Инновации. Технологии. 2010. № 66.
- Николаев А. И. Основы литературоведения. Иваново: Листос, 2011.
- Распопова С. С. О понятии «жанр» в теории журналистики // Вестник Челябинского государственного университета. 2012. № 6 (260).
- Тертычный А. А. Жанры периодической печати. М.: Аспект Пресс, 2000.
- Щитова Д. А. Интервью как способ создания имиджа // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2012. № 4 (20).
Author information
About this article
Publication history
- Received: February 9, 2022.
- Published: March 31, 2022.
Keywords
- информационное агентство
- жанр
- заметка
- РИА Новости
- Reuters
- news agency
- genre
- note
- RIA Novosti
Copyright
© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC