• Original research article
  • May 31, 2022
  • Open access

New Zealand Language Space in the Context of New Educational Trends

Abstract

The aim of the study is to identify the modern features of New Zealand language space at the lexical level in the educational sphere having substantiated factors of new global trends influence. The main attention is focused on the lexical units of the Māori origin in the context of the educational discourse as linguistic examples of education and language space bonds in New Zealand. The scientific novelty lies in the analysis of the lexemes of New Zealand national variant of English under the modern educational trends influence. As a result, the lexical units of the Māori origin within the “Teaching Council of Aotearoa New Zealand” educational platform, as well as the causes of new language units emergence in the rapidly changing language environment in New Zealand have been identified.

References

  1. Бородулина Н. Ю., Воякина Е. Ю., Гливенкова О. А. Пандемия COVID-19 в зеркале европейских языков: монография. Тамбов, 2021.
  2. Бочко М. М., Супрун С. В. Языковая интерференция как проблема билингвизма // Вестник Кубанского государственного университета физической культуры, спорта и туризма. Серия «Современный ученый». 2021. № 5 (139).
  3. Брынина О. С., Мальцева Е. Ю. Ретроспективный анализ исследований понятия «языковое пространство» // Огарев. 2021. № 15 (168).
  4. Виноградов В. В. О языке художественной прозы // Виноградов В. В. Избранные труды: в 5-ти т. М.: Наука, 1980. Τ. 5.
  5. Зимакова Е. С. Парадигмы межкультурной коммуникации в современном глобализированном мире // Онтологические и социокультурные основания альтернативного проекта глобализации: сб. мат. I Междунар. онлайн-конф. Екатеринбург: УМЦ УПИ, 2021.
  6. Караулов Ю. Н., Красильникова Е. В. Русская языковая личность и задачи ее изучения // Язык и личность: сб. ст. АН СССР / отв. ред. Д. Н. Шмелев. М.: Наука, 1989.
  7. Лутовинова О. В. Становление понятия «языковая личность»: от «языка в человеке» до «человека в языке» // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2017. № 1 (155).
  8. Пурынычева Г. М., Шигаева М. И. Языковое пространство России: методология анализа // Вестник Чувашского университета. 2011. № 1 (152).
  9. Савченко И. А., Пикунов О. И., Саакян А. К. Городские языковые пространства в фокусе лингвистической безопасности // Языковая политика и лингвистическая безопасность: сб. тр. Н. Новгород: Нижегородский гос. лингвист. ун-т им. Н. А. Добролюбова, 2021.
  10. Трифанова С. С. Ареальная мобильность элементов новозеландского лексического субстандарта в системе полинационального английского языка // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 3 (21).
  11. Kazakova I., Shakhnazaryan V. Language Space Formed by Educational Systems // 15th International Technology, Education and Development Conference. Online Conference. 8-9 March, 2021.
  12. Te Aka Māori Dictionary. 2022. URL: http://maoridictionary.co.nz
  13. Wade A. Coronavirus Lockdown: What It Means for Schools, Universities and Other Education Facilities. 2020. URL: http://www.nzherald.co.nz/nz/coronavirus-lockdown-what-it-means-for-schools-universities-and-other-education-facilities/P7CSW25T7QRWG3PH2SICIBCDVI

Author information

Irina Evgenievna Kazakova

The Peoples’ Friendship University of Russia (RUDN University), Moscow

About this article

Publication history

  • Received: March 15, 2022.
  • Published: May 31, 2022.

Keywords

  • языковое пространство
  • Новая Зеландия
  • маори
  • те рео маори
  • британский стандарт
  • language space
  • New Zealand
  • Māori
  • Te Reo Māori
  • British standard

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)