• Original research article
  • May 31, 2022
  • Open access

Sociocultural Communicative Type “Maryivanna” in Pedagogical Discourse: Features of Destructive Behaviour

Abstract

The aim of the research is to characterize the precedent for pedagogical discourse type “Maryivanna” distinguished by socially significant features and recognizable by the native speakers of the Russian language by the specific characteristics of communicative behaviour. The scientific novelty of the research lies in the fact that this type has not previously become a subject of study; the communicative personality of a teacher has not been considered from the standpoint of the theory of destructive communication. As a result, the “portrait” of the typified personality “Maryivanna” is presented, the signs of her destructive communicative behaviour are highlighted, and the conclusion is made about the prevalence of negative attitude towards the type on the part of the society.

References

  1. Арнаутова О. А. Реализация ядра концептуального пространства «учитель - учение - ученик» в русской лингвокультуре // Известия Южного федерального университета. Технические науки. 2011. Т. 123. Вып. 10.
  2. Волкова Я. А. Деструктивное общение в когнитивно-дискурсивном аспекте: монография. Волгоград, 2014.
  3. Горелик П. Л., Русакова М. М., Куценко Л. В. Речевая агрессия как стратегическая коммуникация // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 15. Вып. 4.
  4. Заречнева Е. Н. Социокультурный концепт УЧИТЕЛЬ: когнитивно-дискурсивное исследование: дисс… к. филол. н. Барнаул, 2009.
  5. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепт, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002.
  6. Национальный корпус русского языка (НКРЯ). 2022. URL: https://ruscorpora.ru/new
  7. Питина С. А. Реализация концепта УЧИТЕЛЬ в английском и русском языках // Вестник Челябинского государственного университета. 2019. № 10 (432).
  8. Попова С. В. Лингвокультурный типаж «школьная учительница»: субъектное позиционирование: дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2012.
  9. Смыслова С. Л. Концепт УЧИТЕЛЬ в русском педагогическом дискурсе рубежа XIX-XX веков: автореф. дисс. … к. филол. н. Тюмень, 2007.
  10. Темченко А. А. Концепт УЧИТЕЛЬ: текстовый vs субъективный потенциал // Иностранные языки: лингвистические и методические аспекты: межвуз. сб. науч. тр. / Южно-Уральский государственный гуманитарно-педагогический университет. Челябинск, 2018. Вып. 42.

Author information

Nadezhda Nickolaevna Panchenko

Dr

Volgograd State Social-Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: April 8, 2022.
  • Published: May 31, 2022.

Keywords

  • деструктивность
  • коммуникативная личность
  • типаж
  • педагогический дискурс
  • учитель
  • destructiveness
  • communicative personality
  • type
  • pedagogical discourse
  • teacher

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)