• Original research article
  • May 31, 2022
  • Open access

“The Jester” by Yu. Vyazemsky vs “The Jester” by A. Eshpai: Specificity of Cinema Interpretation of a Literary Character’s Image

Abstract

The purpose of the study is to conduct a comparative-contrastive analysis of the understanding of the protagonist’s image and his path in Yu. Vyazemsky’s novella “The Jester” and in its film adaptation of the same name. Scientific originality is determined by the fact that it is the first time that the novella is introduced into scientific use and considered through the lens of an interdisciplinary approach. As a result, it has been found, firstly, that while the literary text continues the tradition of the Bildungsroman (stadiality of the hero’s path, his interaction with “teachers”, gradual internal formation and “purification” in death), the screen narrative is constructed as a psychological drama with an alternative ending compared to the source material; secondly, the image of the protagonist, who does not undergo an internal metamorphosis, remaining cruel, is transformed in the cinema interpretation of “The Jester”.

References

  1. Арутюнян С. М. Экранизация литературных произведений как специфический тип взаимодействия искусств: дисс. … к. филос. н. М., 2003.
  2. Базен А. Что такое кино? М.: Искусство, 1972.
  3. Бахтин М. М. Вопросы литературы и эстетики. М.: Художественная литература, 1975.
  4. Вяземский Ю. П. Если столкнешься с собой… М.: Астрель; АСТ, 2011.
  5. Даль В. И. Толковый словарь живого великорусского языка: в 4-х т. М.: Терра, 1995. Т. 4. Р - V.
  6. Каспэ И. М. Рукописи хранятся вечно: телесериалы и литература. 2006. URL: https://magazines.gorky.media/nlo/2006/2/rukopisi-hranyatsya-vechno-teleserialy-i-literatura.html
  7. Куряев И. Р. Кино-интерпретация поздней прозы И. Тургенева в отечественном дореволюционном кинематографе («Клара Милич» И. Тургенева vs «После смерти» Е. Бауэра) // Уральский филологический вестник. Серия «Русская классика: динамика художественных систем». 2017. Вып. 9.
  8. Куряев И. Р. Сокуров vs Платонов: кинематографическая образность «Реки Потудань» // Андрей Платонов и художественные искания XX века: проблемы рецепции: сб. науч. тр. / под ред. Т. А. Никоновой. Воронеж: Наука-Юнипресс, 2019.
  9. Куряев И. Р., Осьмухина О. Ю. Синтез комикса и нуар-стилистики в серии «графических романов» Ф. Миллера “Sin City”: к проблеме реинтерпретации // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 3-1 (81).
  10. Маневич И. М. Кино и литература. М.: Искусство, 1966.
  11. Мартьянова И. А. Кинематограф русского текста. СПб.: Свое издательство, 2011.
  12. Немченко Л. Экранизация как поле интерпретации // Toronto Slavic Quarterly. 2013. № 44 (Spring).
  13. Олизько Н. С. Интермедиальность как разновидность интердискурсивных отношений // Мировая литература в контексте культуры. 2008. № 3.
  14. Осьмухина О. Ю., Куряев И. Р. Специфика преломления традиции романа воспитания в прозе М. Шишкина (на материале «Записок Ларионова») // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2016. № 3.
  15. Погожева Л. П. Экранизация литературных произведений // Искусство кино. 1961. № 10.
  16. Солдаткина Я. В. Литература в звуке, цвете, движении: историко-литературные основы медиасловесности. М. - Берлин: Директ-Медиа, 2019.
  17. Тимашков А. Ю. Интермедиальность как авторская стратегия в европейской художественной культуре рубежа XIX-XX веков: автореф. дисс. … к. иск. СПб., 2012.
  18. Тишунина Н. В. Западноевропейский символизм и проблема взаимодействия искусств: опыт интермедиального анализа. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 1998.
  19. Фасмер М. Успение // Фасмер М. Этимологический словарь русского языка. 1964-1973. URL: https://gufo.me/dict/vasmer
  20. Фрадкин Л. З. Экранизация русского классического романа и проблемы монтажа. М.: Искусство, 1971.
  21. Хаминова А. А., Зильберман Н. Н. Теория интермедиальности в контексте современной гуманитарной науки // Вестник Томского государственного университета. 2014. № 389.
  22. Ямпольский М. Б. Память Тиресия. Интертекстуальность и кинематограф. М.: Культура, 1993.
  23. Osmukhina O. Yu., Kuryaev I. R. Literature and Cinema: Aspects of Interaction // Journal of History Culture and Art Research. 2018. Vol. 7. Iss. 3.
  24. Rajewsky I. O.Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality // Intermedialites. 2005. № 6. URL: http://cri.histart.umontreal.ca/cri/fr/intermedialites/p6/pdfs/p6_rajewsky_text.pdf
  25. Stam R. Beyond Fidelity: The Dialogics of Adaptation // Film Adaptation: An Anthology / ed. and with an introd. by J. Naremore. New Brunswick: Rutgers University Press, 2000.

Author information

Olga Yurievna Osmukhina

Dr

N. P. Ogarev Mordovian State University, Saransk

Ekaterina Pavlovna Ovsyannikova

N. P. Ogarev Mordovian State University, Saransk

About this article

Publication history

  • Received: April 8, 2022.
  • Published: May 31, 2022.

Keywords

  • Ю. Вяземский
  • русская проза ХХ века
  • традиция
  • роман воспитания
  • кинематографическая интерпретация
  • Yu. Vyazemsky
  • Russian prose of the XX century
  • tradition
  • Bildungsroman
  • cinema interpretation

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)