• Original research article
  • June 30, 2022
  • Open access

Creative Reception of O. Wilde's Masculine-Feminine Gender Dichotomy in T. Stoppard’s Play “The Invention of Love”

Abstract

The aim of the study is to determine the objects and product of the reception of O. Wilde's mas¬culine-feminine dichotomy in T. Stoppard’s play “The Invention of Love”. The scientific novelty of the research lies in the first consideration of the dichotomy elements in “The Invention of Love” from the point of view of the creative reception of gender traits reflected in the works “The Picture of Dorian Gray” and “The Ideal Husband” by O. Wilde. As a result, we conclude that the object of deconstruction is O. Wilde’s works of art, the interpretation of certain aspects of his creative work, and the product of reception is the concept of the author-recipient’s thinking expressed in a new work of art.

References

  1. Абрамовских Е. В. Креативная рецепция незаконченных произведений как литературоведческая проблема (на материале дописываний незаконченных отрывков А. С. Пушкина): дисс. … д. филол. н. М., 2007.
  2. Андронникова О. О. Гендерная дифференциация в психологии: уч. пособие. М., 2021.
  3. Кирдяева О. И. Художественное воплощение и функции мифологемы сада в романе О. Уайльда «Портрет Дориана Грея» // Национальные коды европейской литературы в контексте исторической эпохи: коллективная монография / отв. ред. Т. А. Шарыпина, И. К. Полуяхтова, М. К. Меньщикова. Н. Новгород: Изд-во Нижегор. гос. ун-та им. Н. И. Лобачевского, 2017.
  4. Кон И. С. Мужские исследования, меняющиеся мужчины в изменяющемся мире // Введение в гендерные исследования: уч. пособие: в 2-х ч. Харьков - СПб.: ХЦГИ; Алетейя, 2001. Ч. 1 / под ред. И. А. Жеребкиной.
  5. Меркулова М. Г. Ретроспекция в английской «новой драме» конца XIX - начала XX века: истоки и функционирование. М.: Прометей, 2006.
  6. Меркулова М. Г., Баранова К. М. Образы Москвы и Санкт-Петербурга в драматической трилогии Т. Стоппарда «Берег Утопии» // Научно-практические материалы II Всемирного конгресса «Восток-Запад: пересечения культур» (г. Киото, 2-6 октября 2019 г.): в 2-х т. Киото, 2019. Т. II.
  7. Слоистова М. С. Типология и стратегии креативной рецепции на примере английской поэзии и прозы постмодерна // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2020. № 12 (2). DOI: 10.17072/2073-6681-2020-2-110-119
  8. Behrendt P. F. Oscar Wilde: Eros and Aesthetics. L.: Palgrave Macmillan, 1991.
  9. Carroll J. Aestheticism, Homoeroticism, and Christian Guilt in The Picture of Dorian Gray // Philosophy and Literature. 2005. Vol. 29. Iss. 2.
  10. Hesse B. Stoppard’s Oscar Wilde - Travesty and Invention // The Importance of Reinventing Oscar: Versions of Wilde during the Last 100 Years / ed. by U. Böker, R. Corballis, J. Hibbard. Amsterdam - N. Y.: Brill Rodopi, 2002.
  11. Jernigan D. K. Tom Stoppard: Bucking the Postmodern. Jefferson - L.: McFarland & Company, 2012.
  12. Li Y. The Gender Awareness of Oscar Wilde: Comparison between His Women Characters and Men Characters // Journal of Language Teaching and Research. 2015. Vol. 6. Iss. 5.
  13. Mendelssohn M. Notes on Oscar Wilde’s Transatlantic Gender Politics // Journal of American Studies. 2012. Vol. 46. Iss. 1.
  14. Steinbach S. L. Understanding the Victorians: Politics, Culture and Society in Nineteenth-Century Britain. N. Y.: Routledge, 2016.
  15. Stoppard T. The Invention of Love. N. Y.: Grove Press, 1998.
  16. Wilde O. An Ideal Husband. 1997. URL: https://www.gutenberg.org/files/885/885-h/885-h.htm
  17. Wilde O. The Picture of Dorian Gray. 1994. URL: https://www.gutenberg.org/files/174/174-h/174-h.htm

Author information

Alyona Igorevna Markova

Moscow City University

Mayya Gennadievna Merkulova

Dr

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: May 13, 2022.
  • Published: June 30, 2022.

Keywords

  • Т. Стоппард
  • гендерная оппозиция «маскулинность - феминность»
  • О. Уайльд
  • творческая рецепция
  • английская драма
  • T. Stoppard
  • masculine-feminine gender dichotomy
  • O. Wilde
  • creative reception
  • English drama

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)