• Original research article
  • June 30, 2022
  • Open access

Linguistic Means of Implementing Attractiveness in Pretext Formations (Based on the French and Russian Languages)

Abstract

The aim of the study is to identify and describe the linguistic means of attractiveness used in pretext formations of electronic versions of the Russian and French press. The article reveals the main features and functions of the pretexts of news articles. The main attention is focused on the notion of attractiveness and the properties of attractors that ensure the attractiveness of information presentation. The scientific novelty lies in the definition of the linguistic means that are most actively used as attractors in secondary news texts in the French and Russian languages. As a result, it has been found that the selected attractors are represented by a wide range of means reflecting general trends in use and language specifics.

References

  1. Асмус Н. Г. Особенности реализации новостного дискурса в англоязычных электронных изданиях // Знак: проблемное поле медиаобразования. 2020. № 2 (36).
  2. Болдырева Э. Т. Креативный аттрактор как структурный компонент текста: автореф. дисс. … к. филол. н. Челябинск, 2007.
  3. Бронник Л. В. Понятие аттрактора и лингвистическая теория: о трудностях интеграции научного знания (на примере дискурсивного акта) // Вестник Челябинского государственного университета. Серия «Филология. Искусствоведение». 2009. № 43 (181). Вып. 39.
  4. Бузаева Я. А. Самоподобие формы как принцип организации вторичного текста (на материале сонетов У. Шекспира и их русских переводов): автореф. дисс. … к. филол. н. Челябинск, 2015.
  5. Волкова О. С. Событийная аттрактивность текста новостного сообщения // События в коммуникации и когниции: мат. Междунар. науч. конф. (г. Москва, 19-20 мая 2016 г.). М.: Изд-во МГЛУ, 2016.
  6. Ионина А. А. Особенности создания и восприятия текста в Интернете // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия «Филология. Теория языка. Языковое образование». 2010. № 2 (6).
  7. Ковальчукова М. А. Новостной анонс в сети Интернет как речевой жанр дискурса СМИ: автореф. дисс. … к. филол. н. Ижевск, 2009.
  8. Колмогорова А. В., Уканакова Н. В. Жанр как текст-источник для продуцирования вторичных текстов // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2013. № 4 (14).
  9. Максименко О. И., Подрядова В. В. Аттрактивность в теории языка // Ученые записки Национального общества прикладной лингвистики. 2013. № 1 (1).
  10. Мельникова Е. А. Когнитивно-дискурсивные особенности медиарепрезентации события в англоязычном тексте новостного сообщения: автореф. дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2016.
  11. Орсоева А. А. Способы достижения аттрактивности дискурса коммуникативного события: дисс. … к. филол. н. Иркутск, 2021.
  12. Рянская Э. М., Алексеева Л. В. Прагматический компонент заголовков научных текстов (на примере англо- и русскоязычных публикаций). Нижневартовск: Нижневартовский государственный университет, 2020.

Author information

Elvira Michailovna Ryanskaya

Dr

Nizhnevartovsk State University

Elena Andreevna Fomenko

Nizhnevartovsk State University

About this article

Publication history

  • Received: May 13, 2022.
  • Published: June 30, 2022.

Keywords

  • предтекст
  • аттрактивность
  • информативная значимость
  • языковые средства аттрактивности
  • pretext
  • attractiveness
  • informative significance
  • linguistic means of attractiveness

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)