• Original research article
  • June 30, 2022
  • Open access

Structural-Semantic Features and Cognitive-Pragmatic Potential of Neological Names in Women’s Cosmetics Advertising (Based on the German Language)

Abstract

The aim of the study is to describe the structural-semantic and cognitive-pragmatic specifics of the neologisms related to the thematic segment “Beauty and Perfume” and used in modern advertising. The article discusses in detail the types of the neologisms of the conceptual sphere “Beauty” and the ways of their formation. The scientific novelty lies in the fact that for the first time a complex and comprehensive analysis of neologisms operating in this industry has been carried out. As a result of the study, the cognitive-pragmatic potential of neological nominations has been determined, which allows creating and modelling certain images and associations of the products advertised in the beauty industry stimulating consumers’ purchasing activity.

References

  1. Аккуратова И. Б. Лингвопрагматический потенциал слов-гибридов в немецком языке (на материале понятийного поля «Образование») // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 7-2 (85).
  2. Аниськина Н. В., Зарубалова О. А. Особенности средств воздействия в рекламе косметики: гендерный аспект // Ярославский педагогический вестник. 2014. Т. 1. № 1.
  3. Буренкова С. В. Неологизмы немецкого языка: тематика, лингвистические особенности, перевод // Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования. 2020. № 1 (26).
  4. Нефедова Л. А. Иноязычная лексика современного немецкого языка (аспекты культурной интеграции): монография. М., 2018.
  5. Печетова Н. Ю., Николаева В. Г. Способы и средства реализации воздействующей функции в рекламных текстах сети Интернет // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. 2018. № 5 (67).
  6. Рец И. В. Лингвокультурологические и эколингвистические аспекты неономинации: автореф. дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2014.
  7. Селезнева В. С. Дискурсивная характеристика композитов-неологизмов немецкого языка: корпусная репрезентация // Молодые ученые в инновационном поиске. Мн., 2020.
  8. Снисар А. Ю. Специфика актуализации неологизмов с точки зрения их функциональной нагрузки // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 11-3 (77).
  9. Юшкова Л. А. Словообразование глагольных единиц в современной немецкой разговорной лексике: автореф. дисс. … д. филол. н. М., 2017.
  10. Barz I., Schröder M., Fix U. Praxis- und Integrationsfelder der Wortbildungsforschung. Heidelberg: Universitätsverlag Winter GmbH, 2000.
  11. Cosmopolitan Online. 2022. URL: https://www.cosmopolitan.de
  12. Donalies E. Die Wortbildung des Deutschen: Ein Überblick. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2005.
  13. Duden. 2022. URL: https://www.duden.de
  14. Duden. Die Grammatik: Unentbehrlich für richtiges Deutsch // Duden - Deutsche Sprache: in 12 Bdn. Aufl. 8. Mannheim - Wien - Zürich: Dudenverlag, 2009. Bd. 4.
  15. Elsen H. Neologismen im Gegenwartsdeutschen - Probleme in Theorie und Praxis // Lublin Studies in Modern Languages and Literature. 2021. Vol. 45 (1).
  16. Erben J. Neologismen im Spannungsfeld von System und Norm // Geschichte und Architektur der Sprachen / hrsg. von B. Schlieben-Lange. Berlin: De Gruyter, 1992.
  17. Faulhaber M., Elsen H. Neologismen in der Kosmetikwerbung // Muttersprache: Vierteljahresschrift für deutsche Sprache. 2016. Bd. 3.
  18. Fleischer W., Barz I. Wortbildung der deutschen Gegenwartssprache. Berlin - Boston: De Gruyter, 2012.
  19. Herberg D. Neologismen in der deutschen Gegenwartssprache. Probleme ihrer Erfassung und Beschreibung // Deutsch als Fremdsprache. 2002. № 39 (4).
  20. Hoffmann G. Sprachspiele in deutschen und britischen Werbeanzeigen. Ein interkultureller Vergleich. Hamburg: Verlag Dr. Kovac, 2010.
  21. Janich N. Werbesprache: Ein Arbeitsbuch. Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag, 2010.
  22. Schlücker B. Das Deutsche als kompositionsfreudige Sprache. Strukturelle Eigenschaften und systembezogene Aspekte. Berlin - N. Y.: De Gruyter, 2012.

Author information

Olga Valeryevna Petryanina

PhD

Samara State Economic University

Elena Vladimirovna Revina

Samara State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: April 27, 2022.
  • Published: June 30, 2022.

Keywords

  • неологизм
  • реклама
  • детерминативный композит
  • образность
  • гибридное образование
  • neologism
  • advertising
  • determinative composite
  • imagery
  • hybrid formation

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)