• Original research article
  • July 29, 2022
  • Open access

Virus Metaphor in Marketing Communication

Abstract

The aim of the study is to identify the semantic and pragmatic grounds of the virus metaphor of marketing communication. Basing on a conceptual and contextual analysis, the axiological characteristics of such a metaphor and its correlation with anthropocentric, morbial and militaristic metaphors are traced. The scientific novelty is that for the first time the positive potential of virality in marketing communication is substantiated, which is not correlated with the negative connotations of the source area, and alternative metaphorical models that are free from negative connotations are analysed. As a result, the structure and linguo-pragmatic status of a metaphor representing large audience coverage in marketing operations are determined.

References

  1. Анохина В. С., Потураева Л. Н. Дискурс сетевого маркетинга как объект лингвистического исследования: к постановке вопроса // Современное педагогическое образование. 2019. № 8.
  2. Ахренова Н. А. Введение в интернет-лингвистику: монография. М.: Международные отношения, 2017.
  3. Болдырев Н. Н. Язык и система знаний. Когнитивная теория. М.: ЯСК, 2018.
  4. Копылова Н. Кросс-маркетинг: перекрестное рекламное опыление брендов. 2020. URL: https://gb.ru/posts/kross-marketing-perekryostnoe-reklamnoe-opylenie-brendov
  5. Лакофф Дж., Джонсон М. Метафоры, которыми мы живем / пер. с англ., под ред. и с предисл. А. Н. Баранова. М.: Едиториал УРСС, 2004.
  6. Национальный корпус русского языка (НКРЯ). 2022. URL: https://ruscorpora.ru
  7. Сонтаг С. Болезнь как метафора. М.: Ад Маргинем Пресс, 2016.
  8. Труды Института русского языка им. В. В. Виноградова. М., 2019. Вып. 21. Национальный корпус русского языка: исследования и разработки.
  9. Человек и его дискурс - 6: дигитализация коммуникативных практик: коллективная монография / отв. ред. М. Р. Желтухина. М. - Волгоград: ПринТерра-Дизайн, 2020.
  10. Cardon D. Réseaux sociaux de l’Internet // Communications. 2011. Vol. 88. No. 1.
  11. Courbet D. Les applications des sciences humaines à la publicité: de la psychanalyse à la socio-cognition implicite et au neuromarketing // Humanisme et Entreprise. 2006. No. 276.
  12. Froissart P. Le corps dans les rumeurs visuelles sur l’internet // Esprit. 2009. No. 3. DOI: 10.3917/espri.0903.0189
  13. Jamet D. Les dérives potentielles de la métaphore: essai de typologie, dérives de la métaphore. Lyon: L’Harmattan, 2006.
  14. Quesnel L. Contribution à la publi-sémantique // Les Cahiers de la publicité. 1963. No. 7.
  15. Roux U.Communication virale dans la publicité au sein des espaces numériques: approche critique et expérimentale du phénomène. Toulon, 2016.
  16. Roux U. Viralité: la métaphore virale et ses limites // Terminal. 2021. Vol. 129. URL: http://journals.openedition.org/terminal/7299
  17. Wang C., Chen W., Wang Y. Scalable Influence Maximization for Independent Cascade Model in Large-Scale Social Networks // Data Mining and Knowledge Discovery. 2012. Vol. 25. DOI: 10.1007/s10618-012-0262-1

Author information

Natalia Yurievna Borodulina

Dr

Tambov State Technical University

Marina Nikolaevna Makeeva

Dr

Tambov State Technical University

Vladislava Igorevna Kopelnik

PhD

Tambov State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: June 8, 2022.
  • Published: July 29, 2022.

Keywords

  • маркетинговая коммуникация
  • метафора
  • метафорическая модель
  • оценка
  • коннотация
  • marketing communication
  • metaphor
  • metaphorical model
  • evaluation
  • connotation

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)