• Original research article
  • August 31, 2022
  • Open access

Speech Influence Techniques in the Headlines of Online Media Texts of the British Quality Press

Abstract

The research aims to identify speech influence techniques used in the headlines of online media texts of the British quality press. In this regard, the paper clarifies the concept of speech influence in relation to the headline of an online media text, examines speech influence techniques in the headline manifested at the level of form and content, highlights typical speech influence techniques at the linguistic level by analysing the practical material of the headlines of online English-language media texts. The research is novel in that it is the first to apply the typology of speech influence techniques developed within the framework of political linguistics to the material of the British online quality press headlines. As a result of studying “The Independent” and “The Telegraph” headlines, standard speech influence techniques aimed at ensuring a pragmatically-oriented interpretation of the headline by the addressee have been identified.

References

  1. Беляевская Е. Г. Медийный дискурс: когнитивные модели интерпретации события (на материале английского языка) // Вопросы когнитивной лингвистики. 2015. № 3 (044).
  2. Борисова Е. Г. Дискурс в динамике: изменения в структуре политического дискурса как предмет дискурсологии // Текст: дискурсивное проявление и коммуникативная практика: сборник научных статей / под ред. Е. Г. Таревой. М.: МГПУ, 2017.
  3. Варзапова В. Ю. Заголовок англоязычного медиатекста как объект лингвосемиотического исследования (на материале заголовков сетевых версий изданий The Telegraph и The Independent): дисс. … к. филол. н. Хабаровск, 2020.
  4. Делягин М. Г. Драйв человечества. Глобализация и мировой кризис. М.: Вече, 2008.
  5. Желтухина М. Р. Специфика речевого воздействия тропов в языке СМИ: дисс. … д. филол. н. М., 2004.
  6. Карасик В. И. Язык социального статуса. Волгоград: Перемена, 2002.
  7. Лащук О. Р. Рерайтинг новостных сообщений в России (2000-2013 гг.): дисс. … д. филол. н. М., 2014.
  8. Лебон Г. Психология масс. СПб.: Питер, 2016.
  9. Чернявская В. Е. Дискурс власти и власть дискурса: проблемы речевого воздействия: учебное пособие. М.: Флинта: Наука, 2006.
  10. Чудинов А. П. Метафорическая мозаика в современной политической коммуникации. Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т, 2003.
  11. The Independent. 2022. URL: https://www.independent.co.uk/
  12. The Telegraph. 2022. URL: https://www.telegraph.co.uk/

Author information

Viktoriya Yuryevna Varzapova

PhD

Pacific National University, Khabarovsk

About this article

Publication history

  • Received: July 15, 2022.
  • Published: August 31, 2022.

Keywords

  • сетевой медиатекст
  • заголовок
  • речевое воздействие
  • online media text
  • headline
  • speech influence

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)