• Original research article
  • August 31, 2022
  • Open access

The System of Pronunciation Culture Formation in Classes on Practical Phonetics of the English Language at a Pedagogical University

Abstract

The paper represents the second stage of studying the issue of pronunciation culture formation in classes on practical phonetics of the English language for first-year students of a pedagogical university. The second stage of the study aims to find optimal ways to improve the methodology of teaching practical phonetics of the English language at university, taking into account a previously conducted diagnostic assessment of the biggest problem areas as pertaining to the level of students’ pronunciation culture formation. Scientific novelty of the study lies in developing and substantiating the feasibility of using the communicative principles of organising classes on practical phonetics of a foreign language at a pedagogical university and creating a system of tasks on their basis that contributes to improving the level of students’ pronunciation culture. As a result, it has been proved that the use of a special system of communicative tasks in classes on practical phonetics of the English language helps to increase the level of pronunciation culture among first-year students of a pedagogical university.

References

  1. Бужинский В. В., Павлова С. В., Старикова Р. А. Функциональный подход к обучению английскому произношению. М.: Дрофа, 2004.
  2. Дубовский Ю. А., Докута Б. Б., Переяшкина Л. Н. Английская коммуникативная фонетика. М.: Флинта, 2019.
  3. Дубовский Ю. А., Докута Б. Б., Переяшкина Л. Н. Основы английской фонетики. Изд-е 4-е, стер. М.: Флинта, 2018.
  4. Кичигина Е. В., Поперекова Р. А. Английский язык. Челябинск, 2002.
  5. Мирзоева Е. Ю. Проблема определения уровня произносительной культуры у студентов первого курса педагогического вуза // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14. Вып. 9.
  6. Мирзоева Е. Ю. Реализация принципа коммуникативности в обучении английскому произношению на языковых факультетах педагогических вузов (на примере вокализма): дисс. … к. пед. н. М., 2009.
  7. Павлова С. В. Формирование произносительных основ иноязычной речевой деятельности. Стратегия и методология. Курск, 2002.
  8. Пассов Е. И. Программа-концепция коммуникативного иноязычного образования: концепция развития индивидуальности в диалоге культур. М.: Просвещение, 2000.
  9. Пассов Е. И. Сорок лет спустя, или Сто и одна методическая идея. М.: ГЛОССА-ПРЕСС, 2006.
  10. Пескова И. М. Практическая фонетика английского языка: просто о сложном. М.: МПГУ, 2021.

Author information

Elena Yurevna Mirzoeva

PhD

Moscow Pedagogical State University, Anapa branch

About this article

Publication history

  • Received: July 17, 2022.
  • Published: August 31, 2022.

Keywords

  • формирование культуры произношения
  • практическая фонетика английского языка
  • педагогический вуз
  • задания коммуникативной направленности
  • pronunciation culture formation
  • practical phonetics of the English language
  • pedagogical university
  • communicative tasks

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)