• Original research article
  • August 31, 2022
  • Open access

Non-Mastery of Mediation Techniques and Means as a Pedagogical Deficit in the Methodology of Foreign Language Teaching

Abstract

The purpose of the research is to identify the psycholinguistic aspects of mediation in the methodology of foreign language teaching. The paper provides a methodological justification of the approach to characterising the lack of mediation competencies as a pedagogical deficit of a foreign language teacher, provides a brief definitional analysis of the notion of “mediation” and approaches to its interpretation, substantiates the psycholinguistic approach to consideration of mediation, gives examples of the need for mediation competencies. Scientific novelty of the research lies in interpreting mediation non-mastery as a teacher’s pedagogical deficit, compensating for which it is possible to overcome various kinds of issues regarding students’ semantic perception of educational speech messages in a foreign language. The researcher proposes a psycholinguistic approach, namely the theory of speech activity, as a methodological justification. The result of the analysis amounts to the identification of the theoretical and methodological basis for the study of mediation as a teacher’s specific educational speech actions to create optimal conditions for understanding.

References

  1. Амонашвили Ш. А., Амонашвили П. Ш. Развитие личности ребенка и достижение высоких результатов в осуществлении образовательных стандартов на основах гуманной педагогики. М.: Первое сентября, 2017.
  2. Зильберт Б. А. Социопсихолингвистическое исследование текстов радио, телевидения, газеты. Саратов: Изд-во Саратов. ун-та, 1986.
  3. Зимняя И. А. Смысловое восприятие речевого сообщения // Смысловое восприятие речевого сообщения (в условиях массовой коммуникации) / отв. ред. Т. М. Дридзе, А. А. Леонтьев. М.: Наука, 1976.
  4. Косарева Т. Б. Обучение студентов-юристов лингвокультурной медиации. 2011. URL: https://new-disser.ru/_avtoreferats/01005109652.pdf
  5. Ланкина О. Ю. Содержание понятия «медиация» в обучении иностранным языкам // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. Педагогика. 2018. № 2.
  6. Леонтьев А. А. Основы психолингвистики. М.: Смысл, 1997.
  7. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. М.: Смысл; Академия, 2005.
  8. Мыскин С. В. Интерпретационные характеристики креолизованного учебного текста. 2021. URL: https://psycholinguistic.ru/elektronii-naychnii-shynal/rybriki/eksperimentalnie-issledovaniya/interpretaczionnye-harakteristiki-kreolizovannogo-uchebnogo-teksta
  9. Об альтернативной процедуре урегулирования споров с участием посредника (процедуре медиации): Федеральный закон от 27.07.2010 № 193-ФЗ (ред. от 26.07.2019). URL: http://www.kremlin.ru/acts/bank/31539
  10. Сафонова В. В. Лингвокультурная медиация как стратегическое общеевропейское направление в развитии современного языкового образования // Язык. Культура. Перевод. Коммуникация: сб. науч. тр. М., 2017. Вып. 2.
  11. Соснова М. Л. Креативные приёмы конструирования сознания // Вопросы психолингвистики. 2008. № 7.
  12. Тарасов Е. Ф. Деятельностный и коммуникативный подход к анализу речевых действий // Российская психолингвистика: итоги и перспективы: мат. XX Междунар. симпозиума по психолингвистике и теории коммуникации (г. Москва, 27-28 мая 2022 г.). М., 2022.
  13. Тарасов Е. Ф. Онтологические предпосылки теории речевого общения // Вопросы психолингвистики. 2017. № 2 (32).
  14. Garzone G., Rudvin M. Domain-Specific English and Language Mediation in Professional and Institutional Settings. Milan: Arcipelago, 2003.
  15. Taft R. The Role and Personality of the Mediator // The Mediating Person: Bridges between Cultures / ed. by S. Bochner. Cambridge: Schenkman, 1981.
  16. Zarate G., Gohard-Radenkovic A., Lussier D., Penz H. Cultural Mediation in Language Learning and Teaching / European Centre for Modern Languages; Council of Europe. Kapfenberg, 2004.

Author information

Ekaterina Alekseevna Abramova

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: July 16, 2022.
  • Published: August 31, 2022.

Keywords

  • медиация
  • педагогический дефицит
  • психолингвистика
  • теория речевой деятельности
  • учебное речевое действие
  • mediation
  • pedagogical deficit
  • psycholinguistics
  • theory of speech activity
  • educational speech action

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)