• Original research article
  • August 31, 2022
  • Open access

Discursive-Aesthetic Paradoxes of Modern Russian Original Rock Poetry (by the Material of S. Kalinin’s Creative Work). Paper One

Abstract

The study aims to identify and carry out a comparative analysis of the discursive-aesthetic markers of the immediate author and the media author in S. Kalinin’s creative work through the interpretation of interviews, media-artistic texts and author’s commentary intertextually representing the axiology of rock poetry. Scientific novelty of the study lies in affirming the self-worth and subjective authenticity of the media author who gives himself the authority of the immediate author and the persona for the purpose of intersubjective leadership in the subject organisation of the rock text. As a result, it has been proved that S. Kalinin’s media author is not an image of the immediate author or the biographical author, but performs the function of an independent subject influencing the reception of artistic texts and the ideological-philosophical status of the persona of his rock poetry. Such transformations are explained by the specifics of the philosophical aesthetics of post-postmodernism, the synthetic nature of a rock piece of work and the cultivation of the artistic Internet universe.

References

  1. Волков И. Ф. Творческие методы и художественные системы. М.: Искусство, 1978.
  2. Деформатор. Введение в Деформологию. Вступительные главы книги «Путеводитель по Аду повышенной комфортности». М.: Деформатор, 2008.
  3. Достоевский Ф. М. Письмо А. Н. Майкову 11 (23) декабря 1868. Флоренция // Достоевский Ф. М. Собрание сочинений: в 15-ти т. СПб.: Наука, 1996. Т. 15. Письма 1834-1881.
  4. Еникеев А. А. Проблема чтения и письма в контексте поэтики и прагматики философского текста // Научный журнал Кубанского государственного аграрного университета. 2016. № 122 (8).
  5. Ингарден Р. Исследования по эстетике / пер. с польского А. Ермилова и Б. Федорова. М.: Издательство иностранной литературы, 1962.
  6. Интервью с лидером группы Deform. 2008. URL: https://genefis-gbr.ru/deform-interview-s-liderom-gruppy/
  7. Корман Б. О. Избранные труды по теории и истории литературы / предисл. и сост. В. И. Чулкова. Ижевск: Изд-во Удм. ун-та, 1992.
  8. Крутоус В. П. Эстетика и время. Книга взаимоотражений. СПб.: Алетейя, 2012.
  9. Лаппо М. А. Взаимосвязь ценностных ориентаций реципиента и глубины понимания художественного текста // Уральский филологический вестник. Серия «Язык. Система. Личность: лингвистика креатива». 2019. № 2.
  10. Локтевич Е. В. Предбиографическое лицо рок-поэта в фокусе интернет-дискурса (статья первая) // Культура и текст. 2022a. № 1 (48).
  11. Локтевич Е. В. Феномен демонического эстетства в современной русской рок-поэзии // Филологические науки. Научные доклады высшей школы. 2022b. № 3. DOI: 10.20339/PhS.3-22.111
  12. Манн Ю. В. Русская философская эстетика. М.: МАЛП, 1998.
  13. Маньковская Н. Б. Эстетика постмодернизма. СПб.: Алетейя, 2000.
  14. Мертвые романтики и дети телевизора. Интервью Deform. 2008. URL: http://www.heavymusic.ru/interview/189/deform/
  15. Путеводитель по Аду повышенной комфортности. Обсуждения. 2008. URL: https://vk.com/topic-117885_5241890?offset=20
  16. Рок - явление социальное! Интервью Deform. 2012. URL: http://www.heavymusic.ru/interview/483/deform/
  17. Свиридов С. В. Рок-искусство и проблема синтетического текста // Русская рок-поэзия: текст и контекст: сб. науч. тр. Тверь: ТГУ, 2002. Вып. 6.
  18. Тисельтон Э. Герменевтика / пер. с англ. О. Розенберг. Черкассы: Коллоквиум, 2011.
  19. Тюпа В. И. Культура художественного восприятия и литературное образование // Слово и образ в современном информационном обществе: сб. М.: РГГУ, 2001.
  20. Deform - интервью для Atmosfear. 2014. URL: http://naxapb.ru/novels/758-deform.html
  21. Deform: наступает новая эра, и это не конец света, а конец тьмы. 2011. URL: https://www.vesti.ru/article/1958326

Author information

Ekaterina Vyacheslavovna Loktevich

PhD

Belarusian State University, Minsk

About this article

Publication history

  • Received: July 9, 2022.
  • Published: August 31, 2022.

Keywords

  • рок-поэзия
  • субъектная организация рок-текста
  • автор
  • читатель
  • рецепция
  • rock poetry
  • subject organisation of the rock text
  • author
  • reader
  • reception

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)