• Original research article
  • August 31, 2022
  • Open access

Fear Factor in Social and Commercial Advertising (by the Example of Signboard Texts in Perm)

Abstract

The aim of the study is to provide a psycho-linguistic description of the main nominative units of fear in the texts of social and commercial advertising of city signboards. The scientific novelty lies in the fact that for the first time a comprehensive description of the social and commercial advertising text of a signboard as a special speech genre is presented (by Perm regional factual material); on the basis of a multi-aspect analysis, speech tactics of the efficiency/inefficiency of advertising impact on a consumer are identified; a kind of assessment of the emotion of fear in advertising text by Perm citizens of different age categories is determined. The obtained results have shown that modern advertising text is characterized by the use of an extensive layer of the vocabulary based on the emotion of fear.

References

  1. Дорофеева Г. А. Страхи: определение, виды, причины // Известия ТРТУ. 2022. № 5.
  2. Дьяченко М. И., Кандыбович Л. А. Краткий психологический словарь: личность, образование, самообразование, профессия. Мн.: Хэлтон, 1998.
  3. Изард К. Э. Психология страха. СПб.: Питер-Пресс, 1999.
  4. Кубрякова Е. С. О тексте и критериях его определения // Текст. Структура и семантика: доклады VIII Международной конференции: в 2-х т. / под ред. Е. И. Дибровой. М., 2001. Т. 1.
  5. Кубрякова Е. С. Эволюция лингвистических идей во второй половине XX века (опыт парадигмального анализа) // Актуальные проблемы современной лингвистики. М., 2010.
  6. Михайлюкова Н. В. Тексты вывесок как особый малый письменный жанр в коммуникативном пространстве города (на материале г. Владивостока) // Вестник Челябинского государственного университета. 2017. Вып. 105.
  7. Раншбург И. Секреты личности. М., 1983.
  8. Русакова М. М. Деривация как средство формирования рекламных сообщений // Перспективные направления современной лингвистики: сборник научных трудов Международной научно-теоретической конференции (г. Москва, 15-16 октября 2020 г.) / под ред. В. В. Воробьева, Д. С. Скнарева, М. Л. Новиковой. М.: РУДН, 2020.
  9. Сахарный Л. В. Тексты-примитивы и закономерности их порождения // Человеческий фактор в языке: язык и порождение речи. М.: Наука, 1991.
  10. Свод обычаев и правил делового оборота рекламы на территории Российской Федерации. 2014. URL: http://www.riaria.ru/pdf/zakon/svod-obychaev-i-pravil-delovogo-oborota-reklamy-na-territorii-rossijskoj-federacii.pdf
  11. Фрейд З. Психопатология обыденной жизни // Фрейд З. Психология бессознательного. СПб.: Питер, 2004.
  12. Шмелева Т. В. Речевой жанр. Возможности описания и использования в преподавании языка // Русистика. Научный журнал актуальных проблем преподавания русского языка. 1990. № 2.
  13. Щербатых Ю. В., Ивлева Е. И. Психофизиологические и клинические аспекты страха, тревоги и фобий. Воронеж, 1998.
  14. Эриксон Э. Детство и общество. СПб.: Летний сад, 2000.
  15. Furedi F. New dimensions: The growth of the market in fear. 2021. Great Britain, 2021.

Funding

The publication was prepared within the framework of the supported grant of the Russian Foundation for Basic Research No. 20-412-590006 “Mass Speech Culture of Perm Territory: Transformation of Linguistic, Communicative and Ethical Norms in the 21st Century”.

Author information

Larisa Sergeevna Tikhomirova

PhD

Perm State National Research University

About this article

Publication history

  • Received: July 13, 2022.
  • Published: August 31, 2022.

Keywords

  • номинативная единица страха
  • текст социальной рекламы
  • текст коммерческой рекламы
  • когнитивная оценка эмоции страха
  • коммуникативная оценка эмоции страха
  • nominative unit of fear
  • social advertising text
  • commercial advertising text
  • cognitive assessment of fear emotion
  • communicative assessment of fear emotion

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)