• Original research article
  • September 30, 2022
  • Open access

Discursive and Aesthetic Paradoxes of Modern Russian Original Rock Poetry (Based on S. Kalinin’s Creative Work). Article Two

Abstract

The aim of the study involves a contrast-comparative analysis of the discursive and aesthetic intersections of the media author, the author himself and the lyrical hero as subjects of the consciousness of a rock work. The scientific novelty of the study is to identify and comprehend the trajectory of the “movement” of the ideological and philosophical semantics of three types of texts (project-artistic, media-artistic and rock text) through the PR mediation of a media author. As a result, it is proved that changes in the subject organization of modern Russian original rock poetry, represented by S. Kalinin’s creative work, are interdependent with the formation of existential-virtual artistry, which is genetically linked to transformations in the communicative-figurative sphere of the Internet space and the expansion of the dialogic possibilities of the current media environment.

References

  1. Бахтин М. М. Собрание сочинений: в 7-ми т. М.: Русские словари; Языки славянской культуры, 2003. Т. 1. Философская эстетика 1920-х годов.
  2. Бахтин М. М. Собрание сочинений: в 7-ми т. М.: Русские словари, 1997. Т. 5. Работы 1940-х - начала 1960-х годов.
  3. Бердяев Н. А. Философия свободы. Смысл творчества. Опыт оправдания человека. М. - Екатеринбург: Академический проект; Деловая книга, 2015.
  4. Бирюков С. Трансформации субъектности // Субъект в новейшей русскоязычной поэзии - теория и практика. Berlin: Peter Lang GmbH, 2018.
  5. Бокарев А. С. Поэтика русской лирики второй половины XX - начала XXI века: субъектная структура и образный язык: автореф. дисс. … д. филол. н. Ярославль, 2021.
  6. Григорьева Е. А. Автокомментарий как составляющая творческого поведения Дмитрия Быкова // Вестник Волжского университета им. В. Н. Татищева. 2013. № 3 (13).
  7. Деформатор. Введение в Деформологию. Вступительные главы книги «Путеводитель по Аду повышенной комфортности». М.: Деформатор, 2008.
  8. Исупов К. Г. Вненаходимость комментатора // Вопросы литературы. 2008. № 2.
  9. Каган М. С. Эстетика как философская наука. СПб.: Петрополис, 1997.
  10. Корман Б. О. Избранные труды по теории и истории литературы / пред. и сост. В. И. Чулкова. Ижевск: Изд-во Удм. ун-та, 1992.
  11. Корман Б. О. Практикум по изучению художественного произведения. Изд-е 3-е. Ижевск: Изд-во ИПК; ПРО УР, 2003.
  12. Локтевич Е. В. Нуарный дискурс в песенной поэзии Эма Калинина: модификация романтического субъекта // Автор-текст-читатель: теория и практика анализа: Материалы Седьмых Международных научных чтений «Калуга на литературной карте России» (г. Калуга, 29-31 октября 2020 г.). Калуга: КГУ им. К. Э. Циолковского, 2020a.
  13. Локтевич Е. В. Феномен идейно-субъектной пограничности в лирике начала XX века. Гродно: ЮрСаПринт, 2020b.
  14. Лосев А. Ф., Шестаков В. П. История эстетических категорий. М.: Искусство, 1965.
  15. Лотман Ю. М. Пушкин. СПб.: Искусство-СПб, 2003.
  16. Маньковская Н. Б. Эстетика постмодернизма. СПб.: Алетейя, 2000.
  17. Мукаржовский Я. Преднамеренное и непреднамеренное в искусстве // Мукаржовский Я. Исследования по эстетике и теории искусства. М.: Искусство, 1994.

Author information

Ekaterina Vyacheslavovna Loktevich

PhD

Belarusian State University, Minsk

About this article

Publication history

  • Received: July 29, 2022.
  • Published: September 30, 2022.

Keywords

  • рок-поэзия
  • субъектная организация поэзии
  • автор
  • лирический герой
  • постпостмодернизм
  • rock poetry
  • subjective organization of poetry
  • author
  • lyrical hero
  • post-postmodernism

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)