• Original research article
  • September 30, 2022
  • Open access

Implementation of the Socio-Cultural Orientation Principle in Teaching Foreign-Language Pronunciation at the University

Abstract

This article is an interdisciplinary study of the currently relevant problem of co-studying language and culture in the aspect of linguodidactic interpretation of the sociocultural orientation principle of teaching foreign-language pronunciation. The aim of the study is to develop methods and techniques for implementing the principle of socio-cultural orientation in teaching foreign-language pronunciation at the university. The scientific novelty of the study lies in the description of the sociocultural orientation principle in relation to the phonetic aspect of the English language, the introduction of the new notion of “phonocultureme” into the practice of teaching foreign-language pronunciation at the university. As a result, it is proved that the analysis of the features of cultural meanings manifestation in the system of phonetic means of English speech arrangement contributes to the definition of methods and techniques for teaching foreign-language pronunciation at the university, taking into account the principle of socio-cultural orientation.

References

  1. Абрамова Е. И. Культурный компонент в обучении фонетике // Лингвистика, переводоведение и методика обучения иностранным языкам: актуальные проблемы и перспективы: сборник материалов I Всероссийской научно-практической конференции с международным участием (г. Орел, 28 марта 2019 г.). Орел: Орловский государственный университет имени И. С. Тургенева, 2019.
  2. Бободжанова Л. К. Отражение национальной языковой картины мира в грамматическом строе английского и русского языков // Вопросы методики преподавания в вузе. Teaching Methodology in Higher Education. 2013. № 6.
  3. Воробьев Г. А. Развитие социокультурной компетенции будущих учителей иностранного языка (Поиск эффективных путей) // Иностранные языки в школе. 2003. № 2.
  4. Ворошкевич Д. В. Роль интонации в формировании социокультурного компонента межличностного общения: фонетическое исследование на материале английского языка: дисс. к. филол. н. М., 2003.
  5. Елизарова Г. В. Культура и обучение иностранным языкам. СПб.: Каро, 2005.
  6. Козлова Л. Я. Формирование языковой картины мира англичан // Вопросы методики преподавания в вузе. Teaching Methodology in Higher Education. 2016. № 5 (19-2).
  7. Майснер Е. Д. Улыбчивость как поведенческая традиция в русской и западной культурах // Молодые голоса: материалы V Всероссийской научно-практической конференции с международным участием (г. Анапа, 26 ноября 2021 г.). Краснодар: Юг, 2021.
  8. Мирзоева Е. Ю. Лингвистические проявления культурных различий в процессе коммуникации (на материале исследования англо-американской и российской культур) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. Вып. 4 (58): в 3-х ч. Ч. 3.
  9. Мирзоева Е. Ю. Реализация принципа коммуникативности в обучении английскому произношению на языковых факультетах педагогических вузов (на примере вокализма): дисс. … к. пед. н. М., 2009.
  10. Модестов В. С. Английские пословицы и поговорки и их русские соответствия. М.: Русский язык; Медиа, 2021.
  11. Озерова Е. В. К вопросу о культурной детерминированности использования интонационных конструкций в речи // Преподаватель XXI век. 2012. № 2.
  12. Ощепкова В. В. Язык и культура Великобритании, США, Канады, Австралии и Новой Зеландии. М. - СПб.: Глосса; Каро, 2006.
  13. Самойлов И. А. Социокультурная компетенция студентов языкового вуза: анализ компонентного состава и возможные средства развития // Молодой ученый. 2020. № 3 (321).
  14. Сафонова В. В. Социокультурный подход: ретроспектива и перспективы // Ученые записки национального общества прикладной лингвистики. 2013. № 4.
  15. Longman dictionary of English Language and culture. Edinburgh, 2006.
  16. The Common European Framework of Reference for Languages: learning, teaching, assessment. Strasbourg, 1997.

Author information

Elena Yurevna Mirzoeva

PhD

Moscow Pedagogical State University, Anapa branch

About this article

Publication history

  • Received: July 27, 2022.
  • Published: September 30, 2022.

Keywords

  • социокультурный компонент обучения
  • иноязычное произношение
  • фонетический аспект английского языка
  • фонокультурема
  • sociocultural component of education
  • foreign pronunciation
  • phonetic aspect of the English language
  • phonocultureme

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)