• Original research article
  • September 30, 2022
  • Open access

Suggestive Impact of Stereotypes (by the Material of Modern English-Language Media That Create the Image of Russia)

Abstract

The aim of this study is to identify the suggestive potential of stereotypes in modern media. The article is devoted to studying the suggestive impact of stereotypes by the material of modern English-language media, which present the image of Russia. The article considers such notions as a stereotype and suggestion, provides a typology of stereotypes, and describes their main functions. The scientific novelty lies in the fact that the stereotype is considered by the authors from the point of view of a suggestive impact on the consciousness of society. The paper also studies the linguistic means by which an artificial stereotype is formed that can have a suggestive impact. As a result of analysing the examples, the main stereotypical image of Russia, which is created in the English-language media, as well as the ways of its linguistic implementation, have been identified.

References

  1. Агеев В. С. Психологическое исследование социальных стереотипов // Вопросы психологии. 1986. № 1.
  2. Вепрева И. Т. Языковая рефлексия в постсоветскую эпоху. М., 2005.
  3. Иссерс О. С. Речевое воздействие. М., 2009.
  4. Калашников Э. В. Этнонимы как средство формирования субъективно-читательской проспекции // Язык в эпоху знаковой культуры: тез. докл. и сообщ. Междунар. науч. конф. (г. Иркутск, 17-20 сентября 1996 г.). Иркутск, 1996.
  5. Кара-Мурза С. Г. Власть манипуляции. М., 2007.
  6. Кондоба М. В. К проблеме определения понятия «контрманипуляция» в аспекте теории речевого воздействия // Экология языка и коммуникативная практика. 2015. № 2.
  7. Косяков В. А. Стереотип как когнитивно-языковой феномен: на материалах СМИ, посвященных войне в Ираке: дисс. … к. филол. н. Иркутск, 2009.
  8. Лакофф Дж. Мышление в зеркале классификаторов. Женщины, огонь и опасность // Новое в зарубежной лингвистике. М., 1988. Вып. 23. Когнитивные аспекты языка / сост., ред. и вступит. ст. В. В. Петрова и В. И. Герасимова.
  9. Липпман У. Общественное мнение. М., 2004.
  10. Майерс Д. Социальная психология / пер. с англ. З. Замчук. Изд-е 7-е. М., 2011.
  11. Рябова Т. Б. Стереотипы и стереотипизация как проблема гендерных исследований // Личность. Культура. Общество. 2003. Т. V. Вып. 1-2 (15-16).
  12. Субботина Н. Д. Суггестия и контрсуггестия в обществе. М., 2018.
  13. Фокина Т. П., Комарова С. Л. Феномен «социального стереотипа» и самосознание личности // МАПН. Материалы восьмых страховских чтений: межвуз. сб. науч. тр. Саратов, 1999.
  14. Шелестюк Е. В. Речевое воздействие: онтология и методология исследования: монография. Изд-е 2-е, испр. и доп. М., 2014.
  15. Lippmann W. Public Opinion. N. Y.: Harcourt, Brace and Company, 1922.

Author information

Irina Nikolaevna Zyryanova

PhD

Baikal State University, Irkutsk

Vitaly Aleksandrovich Kosyakov

PhD

Baikal State University, Irkutsk

About this article

Publication history

  • Received: July 12, 2022.
  • Published: September 30, 2022.

Keywords

  • стереотип
  • социальный стереотип
  • суггестия
  • суггестивное воздействие
  • stereotype
  • social stereotype
  • suggestion
  • suggestive impact

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)