• Original research article
  • September 30, 2022
  • Open access

Structural, Genre-Content and Linguistic Specificity of the Texts of the Central Banks of the Russian Federation, the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland and the United States of America

Abstract

The aim of the study is to determine the similarities and differences in the structural, genre-content and language features of the texts of the central banks of the Russian Federation, the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland and the United States of America. The scientific novelty of the study lies in describing the specifics of the text linguistic and extralinguistic characteristics in the banking sector in the communicative space of the Internet. For the first time, the similarities and differences of linguistic, structural and genre-content features of the central banks websites are considered, taking into account the linguocultural environment. As a result, similar and different properties of banking texts by the material of Russian and English are revealed, the specifics of the websites of the central banks of the Russian Federation, the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland and the United States of America are considered.

References

  1. Асмус Н. Г. Лингвистические особенности виртуального коммуникативного пространства: дисс. … к. филол. н. Челябинск, 2005.
  2. Бирюкова Е. В., Борисова Е. Г. Маркетинговая лингвистика: проблемы и перспективы развития // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия «Филология. Теория языка. Языковое образование». 2021. № 3 (43).
  3. Броженко С. В. Стратегия дифференциации и языковые средства её реализации в рекламном дискурсе: на материале русско- и немецкоязычной банковской рекламы: дисс. … к. филол. н. Челябинск, 2011.
  4. Верещагин Е. М., Костомаров В. Г. Язык и культура: три лингвострановедческие концепции: лексического фона, речеповеденческих тактик и сапиентемы / под ред. Ю. С. Степанова. М.: Индрик, 2005.
  5. Горошко Е. И., Землякова Е. А. Виртуальное жанроведение: становление теоретической парадигмы // Ученые записки Таврического национального университета им. В. И. Вернадского. Серия «Филология. Социальные коммуникации». 2011. Т. 24 (63). № 1-1.
  6. Лутовинова О. В. Лингвокультурологические характеристики виртуального дискурса: дисс. … д. филол. н. Волгоград, 2009.
  7. Махортова Т. Ю. Лингвопрагматический потенциал PR-жанра в пространстве банковского дискурса: на материале немецкоязычных банковских проспектов: дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2007.
  8. Полякова Е. С. Лингвопрагматический потенциал этических кодексов российских банков и компаний: дисc. … к. филол. н. Белгород, 2009.
  9. Crystal D. Language and the Internet. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.

Author information

Evgeniya Viktorovna Biryukova

Dr

Moscow City Teachers’ Training University

Irina Igorevna Mukhortova

PhD

Boarding School for Girls of Ministry of Defense of the Russian Federation, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: August 10, 2022.
  • Published: September 30, 2022.

Keywords

  • структура веб-сайта
  • жанрово-содержательная специфика
  • центробанк Российской Федерации
  • центробанк Соединенного Королевства Великобритании и Северной Ирландии
  • центробанк Соединенных Штатов Америки
  • website structure
  • genre-content specificity
  • central bank of the Russian Federation
  • central bank of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
  • central bank of the United States of America

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)