• Original research article
  • September 30, 2022
  • Open access

Gender-Neutral Language in the University Environment in Germany

Abstract

The aim of the study is to determine the features of using gender-neutral units by the German universities, based on the official pages of the oldest educational institutions. The scientific novelty lies in the fact that, unlike a number of works devoted to general, often theoretical, issues of gender problematics in various languages, the study shows how and in what way the strategies of gender neutrality of the German language are implemented in the university environment in practice. As a result, it has been proved that the German language in the university environment tends to gender neutrality. Along with the feminization of language units, language neutralization is actively used, in which gender markers are completely erased.

References

  1. Герасименко И. Е. Гендерная лингвистика в XXI веке // Университет XXI века: научное измерение: мат. науч. конф. научно-педагогических работников, аспирантов и магистрантов ТГПУ им. Л. Н. Толстого (г. Тула, 13-29 июня 2018 г.). Тула, 2018.
  2. Горошко Е. И. Языковое сознание (ассоциативная парадигма): автореф. дисс. … д. филол. н. М., 2001.
  3. Калинина Е. Ю. Испания-2018: новая волна феминизма, гендерно-нейтральный язык и формирование правосознания // Новеллы права и политики - 2018: мат. междунар. науч.-практ. конф. (г. Гатчина, 30 ноября 2018 г.). Гатчина, 2019.
  4. Коноплева Т. О., Новикова А. С. Гендерно-нейтральный язык как средство реализации политики гендерного равенства (на примере шведского языка) // Фундаментальные и прикладные науки сегодня: мат. XII междунар. науч.-практ. конф. (North Charleston, 25-26 июля 2017 г.). North Charleston, 2017.
  5. Котович Х. В. Гендерная нейтрализация языка // 76-я научная конференция студентов и аспирантов Белорусского государственного университета: мат. конф. (г. Минск, 13-24 мая 2019 г.): в 3-х ч. Мн., 2019. Ч. 3.
  6. Кошмина А. С. Гендерно-нейтральный английский язык // Профессиональная коммуникация: язык, культура, перевод: сб. ст. внутривуз. молодеж. науч. конф. (г. Курск, 9 ноября 2021 г.). Курск, 2021.
  7. Маринина Е. В. О некоторых тенденциях языковой политики США и Великобритании // Вестник Московского университета. Серия 19. «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2012. № 2.
  8. Полонова А. В., Дружинина Н. С. Гендерные изменения в языке как результат ценностных трансформаций в обществе // Молодежный вестник Иркутского государственного технического университета. 2015. № 4.
  9. Скачкова И. И. Гендерная проблематика в зарубежном теоретическом языкознании: к истории вопроса // Известия Дальневосточного федерального университета. Экономика и управление. 2009. № 4.
  10. Hellinger M., Bierbach Ch. Eine Sprache für beide Geschlechter: Richtlinien für einen nicht-sexistischen Sprachgebrauch. Bonn: Deutschen UNESCO-Kommission, 1993. URL: www.unesco.de/fileadmin/medien/Dokumente/Bibliothek/eine_sprache.pdf
  11. Key M. R. Linguistic Behaviour of Male and Female // Linguistics: An Interdisciplinary Journal of the Language Sciences. 2009. Vol. 10. Iss. 88. URL: https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/ling.1972.10.88.15/html
  12. Lakoff R. Language and Woman’s Place // Language in Society. 1973. Vol. 2. No. 1. URL: https://web.stanford.edu/class/linguist156/Lakoff_1973.pdf
  13. Trömel-Plötz S., Guentherodt I., Hellinger M., Pusch L. F. Richtlinien zur Vermeidung sexistischen Sprachgebrauchs // Sprache, Geschlecht und Macht. Linguistische Berichte. 1981. Hf. 71.

Author information

Marina Igorevna Doynikova

PhD

Moscow State Institute of International Relations (MGIMO)

About this article

Publication history

  • Received: August 25, 2022.
  • Published: September 30, 2022.

Keywords

  • гендерно-нейтральный язык
  • университетская среда
  • феминистское направление
  • феминизация языка
  • языковая нейтрализация
  • gender-neutral language
  • university environment
  • feminist direction
  • language feminization
  • language neutralization

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)