• Original research article
  • September 30, 2022
  • Open access

Metaphor as a Means of Creating the Illusion of Credibility of Fantastic Images (by the Example of S. King’s Short Story “Uncle Otto’s Truck”)

Abstract

The study aims to determine the role of metaphor in creating the effect/illusion of credibility of fantastic images in Stephen King’s short story “Uncle Otto’s Truck”. The paper identifies and analyses the metaphors containing a component of the “Machine” semantic field in a story with fantastic assumption; it is shown how a fantastic image changes in the reader’s mind and how metaphors mark the stages of suspense enhancement to keep the audience’s attention. Scientific novelty is accounted for by the nature of the linguistic analysis undertaken (stylistic analysis involving general textual, semantic and comparative translation methods) in order to consider the effectiveness of using metaphors to create more credible images in short stories with a fantastic plot. As a result of the study, three dominant types of metaphor have been identified: animalistic, anthropomorphic and machine, which are used to endow inanimate objects with the characteristics of living beings. It has been concluded that animalistic and anthropomorphic metaphors can be an effective means of enhancing suspense and creating credibility in stories with fantastic assumption.

References

  1. Арнольд И. В. Стилистика. Современный английский язык. М.: Наука, 2010.
  2. Артамонов Г. А. Литературная репутация Стивена Кинга // Весці Беларускага дзяржаўнага педагагічнага ўніверсітэта. Педагогiка. Псiхалогiя. Фiлалогiя. 2008. № 3 (57).
  3. Арутюнова Н. Д. Язык и мир человека. М.: Языки русской культуры, 1999.
  4. Васина И. В. Основные характеристики horror как жанра художественной литературы в диахроническом аспекте // Young Scientist. 2017. № 4.1.
  5. Герасимова В. Е. Лингвокультурные особенности перевода метафор в рассказах Стивена Кинга // Социально-гуманитарные знания как фактор изменений современного общества: сб. тр. конф. М.: Московский педагогический государственный университет, 2020.
  6. Лакофф Дж., Джонсон М. Метафоры, которыми мы живем. М.: УРСС, 2004.
  7. Левин Ю. И. Структура русской метафоры // Труды по знаковым системам. 1965. Т. 2.
  8. Матафонова Е. Б. Стивен Кинг в литературной критике // Филологическое образование и современный мир: XII молодёж. науч.-практ. конф. с междунар. уч. Чита: Забайкальский государственный университет, 2016.
  9. Мороховский А. Н., Воробьева О. П., Лихошерст Н. И., Тимошенко З. В. Стилистика английского языка. К.: Высшая школа, 1984.
  10. Москвин В. П. Русская метафора: очерк семиотической теории. М.: Леланд, 2006.
  11. Хапаева Д. Готическое общество: морфология кошмара. М.: Новое литературное обозрение, 2007.
  12. Davidson D. What Metaphors Mean // Critical Inquiry. Special Issue on Metaphor. 1978. Vol. 5. No. 1.
  13. Josephs A., Caballero Ju. Federico García Lorca. Poema del cante jondo. Romancero gitano. Madrid: Ediciones Cátedra, 1980.

Author information

Mikhail Aleksandrovich Petrov

PhD

Peter the Great St. Petersburg State Polytechnic University

Elena Anatolievna Morgun

PhD

Peter the Great St. Petersburg State Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Received: August 28, 2022.
  • Published: September 30, 2022.

Keywords

  • С. Кинг
  • метафора
  • фантастическое допущение
  • достоверность фантастических образов
  • саспенс
  • S. King
  • metaphor
  • fantastic assumption
  • credibility of fantastic images
  • suspense

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)